E.ON sætter strøm til Københavns nye elbusser

I går blev Københavns nye elbusser indviet af samarbejdspartnere, borgere og presse, og sendt afsted på deres første rutekørsel i København. De to nye elbusser skal køre på linje 3As rute frem til september 2018. Busserne forventes at bidrage positivt til det københavnske bymiljø, ligesom beboere langs busruten nu kan se frem til mindre støj og bedre luftkvalitet.

En af Københavns nye elbusser gør klar til lynopladning ved endestationen på Nordhavn St. E.ON leverer gratis certificeret vindstrøm

Københavns Kommune har søsat forsøgsprojektet med elbusserne i tæt samarbejde med Trafikstyrelsen, trafikselskabet MOVIA og E.ON Danmark. Formålet er at afdække om elbusserne kan udrulles til hele busflåden i København. Det sker som led i Københavns Kommunes plan om, at byen i 2025 skal være CO2-neutral.

E.ON Danmark forsyner busserne med gratis certificeret strøm produceret fra E.ONs danske havvindmøllepark Rødsand II i Rødby.

"Vi er stolte over at være med til at gøre den kollektive transport i København grønnere, mere støjfri og mindre forurenende. E.ONs vision er at bidrage til at skabe rygraden i fremtidens bæredygtige byer, herunder også at gøre København til en CO2-neutral hovedstad i 2025. Vi ser et stort potentiale i at elektrificere den kollektive transport, og mener, at et tiltag som dette er helt nødvendigt, hvis København skal nå sine klimamålsætninger, siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark.

Fremtidens elbusser
Elbusserne har ingen udstødning, de er næsten støjfrie og kører udelukkende på certificeret strøm produceret fra danske havvindmøller. Og så kan de nye elbusser lynoplades ved endestationerne på blot 2-3 minutter. Opladningen sker ved hjælp af en strømaftager på elbussernes tag, der går op i en oplader. Opladningsmetoden er afgørende, fordi den betyder, at busserne bruger meget lidt energi, at de kan være længere ude på ruten, og at der er plads til flere passagerer, fordi batterierne er lettere og fylder mindre.

"Elbusserne ser ud til at være langt det bedste alternativ til dieseldrevet kollektiv trafik - de hverken larmer, sviner eller udleder CO2. En omlægning til 100% elbusser betyder renere luft og mindre støj, og bringer København et vigtigt skridt nærmere målet om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025," siger overborgmester Frank Jensen.

Den nye, fremtidssikrede teknologi med hurtigopladning ved endestationen betyder blandt andet, at busserne kan køre mere effektivt, da de kun bliver taget ud af drift ved rengøring og serviceeftersyn. Med de to nye elbusser tager København et afgørende skridt mod en grønnere fremtid med kollektiv trafik. Står det til overborgmesteren, er dette den type teknologi, som alle busser i København vil køre på inden for de næste 10-15 år.

Læs mere om Københavns nye elbusser på elbus.dk

Læs også Københavns Kommunes pressemeddelelse her

Miljø, energi; Transport Tore Harritshøj; e-mobilitet; Heliox; Linkker; Opladning; E.ON; MOVIA; København; elbus <original_url>http://www.mynewsdesk.com/dk/e-on-danmark-a-s/news/eon-saetter-stroem-til-koebenhavns-nye-elbusser-182452