E.ON og Statoil vil bygge havvindmølleparken Arkona i Østersøen

I samarbejde med norske energiselskab Statoil, har E.ON i dag offentliggjort beslutningen om at etablere Arkona, en ny havvindmøllepark i tysk sektor. E.ON bliver således det første selskab, der driver havvindmølleprojekter både i den tyske del Nordsøen og Østersøen. Parken etableres i et nyt 50/50 konsortium med Statoil og udgør en samlet investering på 9 milliarder kroner (1.2 mia. Euro). Det er E.ON der skal bygge og operere Arkona, som forventes idriftsat i 2019. Arkona planlægges opført tæt på det område af Østersøen, hvor også Danmarks næste store havvindmøllepark, Krigers Flak planlægges opført, og som de to partnere også er prækvalificeret til.

"Vi fokuserer kraftigt på offshore-vind og på at nedbringe prisen på vindenergi. Dette projekt er med til at cementere vores position som en af de største spillere inden for havvindmøller i Østersø-regionen, hvor vi er dybt involveret i en række store projekter, hvilket skaber flere stordriftsfordele," siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark og understreger, at vindmølleparken vil reducere Tysklands CO2-udslip med ca. 1.2 mio. tons årligt.

Havmølleparken, Arkona, kommer til at bestå af 60 6MW-vindmøller, der skal anlægges på 23-37 meters dybde. Med en samlet effekt på 385 megawatt, kommer Arkona til at forsyne 400.000 hustande med vedvarende energi. Med denne beslutning cementerer E.ON sin plads som verdens andenstørste aktør indenfor havvind. I Danmark byggede og driver E.ON havvindmølleparken Rødsand II, der gik i drift tilbage i 2010.

Produktion og drift af den nye havmøllepark vil udgå fra havnen i Sassnitz i den tyske delstat Meckelburg Vorpommern. Sassnitz er den nærmeste havn i forhold til udbygningen af havmølleparker i Østersøen. Arkona-projektet forventes at skabe op til 400 arbejdspladser i etableringsfasen og yderligere 50 faste stillinger inden for drift og vedligehold. Parken forventes ligeledes at beskæftige 100 job blandt underleverandører. E.ON har siden 2007 investeret mere end 10 milliarder euro i udviklingen af vedvarende energi.

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af verdens største privatejede energikoncerner med 62.000 medarbejdere og 35 millioner kunder. E.ON er en ledende aktør på de europæiske energibørser. I Danmark sælger og rådgiver E.ON om gas, el, fjernvarme, bæredygtig mobilitet og energieffektivisering. Vi ejer og drifter cirka 50 lokale kraftvarmeværker. Vi er medejere og operatør af en verdens største havvindmølleparker, Rødsand II ved Rødby. E.ON driver to biogasanlæg og planlægger yderligere to sammen med GrønGas Partner A/S og Sønderjysk Biogas a.m.b.a. Vi arbejder aktivt med den grønne omstilling af transportmarkedet og driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor. Sammen med vores partner OK, åbnede vi i 2013 Københavns første gastank - hovedsageligt til tungere transport. Flere gastanke er på vej.

Et af Europas største privatejede energiselskab

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 43.000 medarbejdere og 32 millioner kunder. Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Derfor har vi investeret massivt i udviklingen af grønne og innovative energiløsninger; fra at forsyne elektrisk transport med strøm fra egen havvindmøllepark, Rødsand II, til udviklingen af nogle af Danmarks største og mest effektive biogasanlæg. Vi driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor, og driver ligeledes tre biogastankstationer i partnerskab med OK samt fire biogasanlæg sammen med lokale partnere. E.ON sælger og rådgiver om el, gas, varme og energieffektivisering og ejer og drifter cirka 30 lokale kraftvarmeværker og fire fjernvarmeværker.

To hurtigladere opstillet på efterspurgt lokation i Nordvestsjælland30.10.2017 07:36pressemeddelelse

Hurtigladere langs Holbækmotorvejen har længe været efterspurgt blandt elbilister, og med to styks opstillet i syd- og nordgående retning ved Springstrup bliver det nu markant nemmere at køre elbil på Nordvestsjælland. Tidligere på året vandt energiselskabet E.ON Vejdirektoratets udbud om at opstille 10 hurtigladere på rastepladser langs de danske motorveje, og de sidste to er altså nu klar til brug.