E.ON og Q8 udvider Danmarks største ladenetværk

Sidste år indgik energiselskaberne E.ON og Q8 et strategisk partnerskab om at opstille hurtigladere på udvalgte Q8-stationer i Danmark og Sverige. Nu står den første af slagsen klar til brug i Danmark. Hurtigladeren er en del af et større hurtigladernetværk, der forbinder Oslo, Stockholm, København og Hamborg.

Den danske ladeinfrastruktur til elbiler bliver hele tiden bedre. Sidste år overhalede antallet af lademuligheder til elbiler antallet af tankstationer til fossilbiler, og nu står den første danske hurtiglader i EU's GREAT-projekt klar i Kolding. På den nye hurtiglader er det muligt at lade elbilens batteri op til 80 pct. på 20-30 minutter afhængig af elbilens batteristørrelse.

”Vi udvider hele tiden vores ladenetværk, så livet som elbilist bliver nemmere. Den nye hurtiglader ved Bramdrupdam i Kolding er kun den første af mange, som vi sætter op sammen med Q8,” siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON, og pointerer, at E.ON i dag har mere end 1.350 ladepunkter fordelt over det meste af landet.

Hurtigladerne, der bliver opstillet inden for nærmeste fremtid, er en del af EU-projektet, GREAT, der skal forbinde storbyer i Norden. EU-projektet bidrager til, at man nemt kan køre rundt i Nordeuropa som elbilist.

”I Q8 og resten af OKQ8 Scandinavia er vi rigtig glade for, at vi sammen med E.ON og GREAT-projektet nu kan gøre det muligt at oplade sin elbil hele vejen fra det nordlige Sverige til det sydlige Danmark. Det er et helt konkret resultat af vores vision om at tilbyde mere bæredygtige løsninger til vores kunder. Vi er startet i Kolding, og ambitionen er, at vi inden udgangen af 2018 kan tilbyde opladning på̊ mindst 30 servicestationer fordelt mellem vores Q8-stationer i Danmark og OKQ8-stationer i Sverige,” siger Magnus Kamryd, adm. direktør i OKQ8 Scandinavia.

Hurtigladeren står klar til brug ved Q8-stationen ved Bramdrupdam i Kolding. Betaling for opladning foregår enten via abonnement hos E.ON, gennem EasyParks app eller engangsbetaling. De sidste to løsninger tillader brugere at oplade uden et ladeabonnement hos E.ON.

Den nye hurtiglader står ved:

• Q8 Bramdrupdam, Vejlevej 355, 6000 Kolding

Fakta om E.ONs hurtigladere:

• Har tre udtag: CCS, Mennekes type II og CHAdeMO
  • Har en kapacitet på 43 kW AC og 50 kW DC (afhængig af biltype)
  • Kan lade to biler samtidigt (en AC og en DC)
  • Det tager 20-30 min. at lade batteriet op til 80 pct. (afhængig af batteristørrelse)
  • Al strøm i E.ONs offentlige ladenetværk kommer fra vedvarende energikilder

Find alle E.ONs ladestandere i app'en E.ON Drive til Android og iOS eller her: http://www.eon.dk/ladepunkter

Ubegrænset opladning til en fast, lav månedlig pris – læs mere om All Inclusive fra E.ON: www.eon.dk/all-inclusive

For mere information kontakt: