E.ON og Dansk Taxi Råd: Eltaxier er et af de mest effektive tiltag i den grønne omstilling

Luften skal være renere i de større byer, og derfor skal taxierne gå foran i den grønne omstilling. Det er målsætningen i regeringens nye luft- og klimapakke, som vil udfase fossile taxier fra 2025. Der er dog enorme gevinster at hente ved en tidligere indfasning af elbilerne, vurderer branchen.

En taxi kører betydeligt mere end en almindelig bil. På et år tilbagelægger en taxi typisk 120.000 km, hvilket er seks gange mere end en almindelig bilist. Derfor er gevinsterne på klima- og miljøregnskabet også som udgangspunkt seks gange større, når en taxi erstattes af en eltaxi end når en personbil erstattes af en elbil.

Alligevel er der kun ganske få eltaxier på de danske veje, da elbilernes købspris er højere end de fossile alternativer.

”Udviklingen inden for elbiler går utrolig hurtigt. Allerede i dag er driftsomkostningerne til en eltaxi lavere end en fossilbil, men desværre er de stadig dyre i indkøb. Vi burde tage hul på en diskussion af, hvad der skal til for at skubbe på udviklingen, så det bliver billigere for taxivognmanden at træffe det grønne valg,” forklarer Torben Kirketerp, formand for Dansk Taxi Råd.

I 2017 overhalede antallet af lademuligheder til elbiler antallet af tankstationer, og der er i dag mere end 2.000 offentlige ladepunkter over hele landet. Samtidig stiger antallet af hurtigladere, hvor det er muligt at oplade i 30 minutter og køre yderligere 114 km. I løbet af de seneste måneder har energiselskabet E.ON opstillet fem nye hurtigladestandere i Region Hovedstaden, så E.ONs hurtigladernetværk nu tæller end 50 hurtigladere (50 kW).

”Vores ambition er at gøre det lettere for flere at køre elbil. Ladeinfrastrukturen til elbilerne i flere byer er allerede på plads og vi fortsætter med at udbygge og investere i ladeinfrastrukturen. Faktisk har vi i Danmark dobbelt så mange offentlige ladestandere per elbil end man har i Norge,” siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON, og understreger, at selskabet inden for de næste par år udruller et større europæisk ultra-fast ladenetværk langs centrale motorveje.

Taxibranchen mødes for at teste elbiler

For at sætte skub i udviklingen samler branchen interesserede taxivognmænd til en testdag, hvor de kan testkøre de nyeste elbiler. Dansk Taxi Råd, Region Hovedstaden, E.ON og LeasePlan har arrangeret dagen, hvor også energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V), Rasmus Prehn (S) og Kim Christiansen (DF) deltager i en debat om, hvordan der bliver sat gang i de elektriske eltaxier.

Arrangementet finder sted onsdag d. 28. november kl. 15.00-18.30 hos LeasePlan på Midtager 20, 2605 Brøndbyvester.

Læs mere om arrangementet her: https://bit.ly/2DXAJDd

Mere information

Kontakt kommunikationschef i E.ON, Karen Marie Jensen, på telefon 30 38 61 83 eller mail karen.jensen@eon.dk

E.ON PR: I 2017 overhalede antallet af lademuligheder til elbiler antallet af tankstationer.
E.ON PR:
E.ON PR: En af de nye E.ON hurtigladere i Region Hovedstaden

Luftforurening går værst ud over børn12.11.2018 11:47Pressemeddelelse

Hvert år er luftforurening fra transporten skyld i ca. 900 dødsfald. I større danske byer udsættes vi for luftforurening, der svarer til passiv rygning fra op til syv cigaretter om dagen, og børn er særligt udsatte. En af de mest effektive måder at reducere luftforureningen på er at forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler. Derfor går Det Økologiske Råd og energiselskabet E.ON nu sammen om en kampagne, der sætter fokus på problemet.

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34Pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.