E.ON konsernet og Clever inngår fellesforetak for å akselerere utrullingen av ultra-hurtiglading til elbiler

Det europeiske energiselskapet E.ON og den danske ladeoperatøren Clever har fått grønt lys fra EUs konkurransemyndigheter til å inngå et fellesforetak, som med støtte fra EU, skal rulle ut et nettverk av 48 ultra-hurtigladere i Danmark, Norge og Sverige - hvorav 20 skal etableres i Norge Det nye selskapet har allerede åpnet den første ladestasjonen i Danmark, med gratis lading til alle elbilister.

Foto: E.ON

Ambisjonen om å skape et eget selskap og bygge et nettverk av 180 ultra-hurtige ladestasjoner i Norden og resten av Europa ble annonsert allerede i slutten av 2017, da E.ON konsernet og danske Clever mottok støttemidler fra EU-kommisjonen for å bygge en elektrisk koridor av ladestasjoner til elbiler. Nå har ambisjonen blitt en realitet, og de første ladestasjonene i Norden er på vei. Planen er å etablere 28 ladestasjoner i Danmark og Sverige, og 20 ladestasjoner i Norge.

”Dette joint venture er enda et bevis på at livet som elbilist blir stadig lettere – ikke minst når myndigheter, konkurrenter og industri deler samme visjon og jobber sammen om å nå et felles mål – en raskere omstilling av transportsektoren. Vi er glade for at vi veldig snart kan tilby våre elbilkunder flere og raskere lademuligheter i Norden og resten av Europa”, sier Tore Harritshøj, direktør for E.ONs nordiske mobilitetsvirksomhet.

Det nye selskapet Ultra-Fast Charging Joint Venture Scandinavia ApS har allerede ferdigstilt og åpnet den første ultra-hurtigladestasjonen i Halsskov i Danmark og tilbyr gratis lading til alle elbilister i testperioden. Ladestasjonen i Halsskov vil bli etterfulgt av flere nye ladestasjoner i både Danmark, Sverige og Norge i 2019. Den første flaggskipstasjonen vil åpne i første kvartal i 2019 ved Fredericia.

Clever og E.ON konsernet vil forbli konkurrenter innenfor andre tjenestekategorier, og E.ON Drive Infrastructure vil i tillegg bygge over 140 ultra-hurtigladestasjoner i Tyskland, England, Frankrike og Italia, som en del av Europa-Kommisjonens CEF-prosjekt som pågår frem mot 2020.

Fakta

• Clever A/S og E.ON Drive Infrastructure GmbH har fått endelig godkjennelse av konkurransemyndighetene til å utforme det nye fellesforetaket
  • Fellesforetaket vil ha hovedsete i København med administrerende direktører Mathias Wiecher og Casper Kirketerp-Møller
  • Fellesforetaket vil bygge og stå for driften av 48 ultra-hurtigladestasjoner i Skandinavia
  • Det vil være tilgang for Clever og E.ONs kunder samt tredjepartsoperatører
  • Ultra-hurtiglading defineres som en mulig ladeeffekt på 150+ kW
  • Alle stasjoner vil etter planen tilby både CCS- og 100 kW CHAdeMO-lading
  • Ladestasjonen i Halsskov, Storebæltsvej 60 4220 Korsør, vil få installert CHAdeMO-lading i Q1 2019 – CCS-lading er nå tilgjengelig
  • Alle elbilister kan benytte de nye ladestasjonene gratis i hele testperioden

Om E.ON

E.ON er Europas største privateide energiselskap og en av Nordens største tilbydere av ladeløsninger. Selskapet er et av få energiselskaper i Europa, som utelukkende produserer strøm fra vedvarende energikilder. E.ON har i dag 33 millioner kunder fordelt på Europa, Russland og USA. Selskapet har i løpet av de siste 10 årene investert mer enn 11 milliarder euro i fornybar energi.

Luftforurening går værst ud over børn12.11.2018 11:47Pressemeddelelse

Hvert år er luftforurening fra transporten skyld i ca. 900 dødsfald. I større danske byer udsættes vi for luftforurening, der svarer til passiv rygning fra op til syv cigaretter om dagen, og børn er særligt udsatte. En af de mest effektive måder at reducere luftforureningen på er at forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler. Derfor går Det Økologiske Råd og energiselskabet E.ON nu sammen om en kampagne, der sætter fokus på problemet.

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34Pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.