E.ON konsernet og Clever inngår fellesforetak for å akselerere utrullingen av ultra-hurtiglading til elbiler

Det europeiske energiselskapet E.ON og den danske ladeoperatøren Clever har fått grønt lys fra EUs konkurransemyndigheter til å inngå et fellesforetak, som med støtte fra EU, skal rulle ut et nettverk av 48 ultra-hurtigladere i Danmark, Norge og Sverige - hvorav 20 skal etableres i Norge Det nye selskapet har allerede åpnet den første ladestasjonen i Danmark, med gratis lading til alle elbilister.

Foto: E.ON

Ambisjonen om å skape et eget selskap og bygge et nettverk av 180 ultra-hurtige ladestasjoner i Norden og resten av Europa ble annonsert allerede i slutten av 2017, da E.ON konsernet og danske Clever mottok støttemidler fra EU-kommisjonen for å bygge en elektrisk koridor av ladestasjoner til elbiler. Nå har ambisjonen blitt en realitet, og de første ladestasjonene i Norden er på vei. Planen er å etablere 28 ladestasjoner i Danmark og Sverige, og 20 ladestasjoner i Norge.

”Dette joint venture er enda et bevis på at livet som elbilist blir stadig lettere – ikke minst når myndigheter, konkurrenter og industri deler samme visjon og jobber sammen om å nå et felles mål – en raskere omstilling av transportsektoren. Vi er glade for at vi veldig snart kan tilby våre elbilkunder flere og raskere lademuligheter i Norden og resten av Europa”, sier Tore Harritshøj, direktør for E.ONs nordiske mobilitetsvirksomhet.

Det nye selskapet Ultra-Fast Charging Joint Venture Scandinavia ApS har allerede ferdigstilt og åpnet den første ultra-hurtigladestasjonen i Halsskov i Danmark og tilbyr gratis lading til alle elbilister i testperioden. Ladestasjonen i Halsskov vil bli etterfulgt av flere nye ladestasjoner i både Danmark, Sverige og Norge i 2019. Den første flaggskipstasjonen vil åpne i første kvartal i 2019 ved Fredericia.

Clever og E.ON konsernet vil forbli konkurrenter innenfor andre tjenestekategorier, og E.ON Drive Infrastructure vil i tillegg bygge over 140 ultra-hurtigladestasjoner i Tyskland, England, Frankrike og Italia, som en del av Europa-Kommisjonens CEF-prosjekt som pågår frem mot 2020.

Fakta

• Clever A/S og E.ON Drive Infrastructure GmbH har fått endelig godkjennelse av konkurransemyndighetene til å utforme det nye fellesforetaket
  • Fellesforetaket vil ha hovedsete i København med administrerende direktører Mathias Wiecher og Casper Kirketerp-Møller
  • Fellesforetaket vil bygge og stå for driften av 48 ultra-hurtigladestasjoner i Skandinavia
  • Det vil være tilgang for Clever og E.ONs kunder samt tredjepartsoperatører
  • Ultra-hurtiglading defineres som en mulig ladeeffekt på 150+ kW
  • Alle stasjoner vil etter planen tilby både CCS- og 100 kW CHAdeMO-lading
  • Ladestasjonen i Halsskov, Storebæltsvej 60 4220 Korsør, vil få installert CHAdeMO-lading i Q1 2019 – CCS-lading er nå tilgjengelig
  • Alle elbilister kan benytte de nye ladestasjonene gratis i hele testperioden

Om E.ON

E.ON er Europas største privateide energiselskap og en av Nordens største tilbydere av ladeløsninger. Selskapet er et av få energiselskaper i Europa, som utelukkende produserer strøm fra vedvarende energikilder. E.ON har i dag 33 millioner kunder fordelt på Europa, Russland og USA. Selskapet har i løpet av de siste 10 årene investert mer enn 11 milliarder euro i fornybar energi.