E.ON koncernen og Clever indgår joint venture og accelererer udrulning af lynopladning til elbiler

Det europæiske energiselskab E.ON og den danske ladeoperatør Clever har fået grønt lys fra EU's konkurrencemyndigheder til at indgå et joint venture, der med støtte fra EU, skal udrulle et netværk af 48 ultra-hurtige ladestationer i Danmark, Norge og Sverige. Det nye selskab har allerede åbnet den første station i Danmark, med gratis opladning til alle elbilister.

Ambitionen om at danne et separat selskab og bygge et netværk af 180 ultra-hurtige ladestationer i Norden og resten af Europa blev allerede meldt ud i slutningen af 2017, da det europæiske energiselskab og danske Clever modtog støttemidler fra EU-kommissionen til at bygge en elektrisk korridor af ladestationer til elbiler. Nu er ambitionen blevet en realitet og de første ladestationer i Danmark er på vej.

”Det nye joint venture er endnu et bevis på, at livet som elbilist hele tiden bliver lettere – ikke mindst når branchen deler vision og arbejder sammen om at nå et fælles mål – en hurtigere omstilling af transportsektoren. Vi er glade for, at vi meget snart kan tilbyde vores elbilkunder flere og hurtigere opladningsmuligheder i Norden og resten af Europa,” siger Tore Harritshøj, direktør for E.ONs nordiske eMobility-forretning.

Det nye selskab, Ultra-Fast Charging Venture Scandinavia ApS, har allerede færdiggjort og åbnet den første ultra-hurtige ladestation i Halsskov ved Korsør på Sjælland og tilbyder i den indledende testperiode gratis opladning til alle elbilister. Ladestationen i Halsskov vil blive fulgt af adskillige nye ladestationer i både Danmark, Sverige og Norge i 2019. Den første flagskib-station vil åbne i første kvartal af 2019 ved Fredericia.

Clever og E.ON vil forblive konkurrenter i andre servicekategorier og E.ON Drive Infrastructure vil yderligere anlægge over 140 ultra-hurtige ladestationer i Tyskland, England, Frankrig og Italien som en del af Europa-Kommissionens CEF-projekt, der løber frem mod 2020

Fakta

• Clever A/S og E.ON Drive Infrastructure GmbH har fået endelig godkendelse af konkurrencemyndighederne til at forme det nye joint venture
  • Joint venture-virksomheden vil have hovedsæde i København med administrerende direktører Mathias Wiecher og Casper Kirketerp-Møller