E.ON: Klar til at bakke regeringens initiativer op med investeringer

Med regeringens luft- og klimaudspil vil livet både blive nemmere og billigere for elbilister. Blandt initiativerne er billigere firmaelbiler og bedre parkeringsvilkår samt et mål om én million grønne biler i 2030. Energiselskabet E.ON står klar med investeringerne til at realisere målsætningerne.

E.ON har allerede investeret et trecifret millionbeløb i ladeinfrastruktur i Danmark

Energiselskabet E.ON har i de seneste år investeret massivt i udrulningen af ladeinfrastruktur til elkøretøjer, men har primært fokuseret på Tyskland, Norge og Sverige fremfor Danmark. Det kommer til at ændre sig efter regeringens udmelding i dag.

”Vi har historisk investeret et trecifret millionbeløb i den danske ladeinfrastruktur, men investeringerne har været på et vågeblus de seneste par år. Vi er allerede en af de aktører, der vil investere mest i nordisk ladeinfrastruktur i den kommende år, men med denne udmelding vil fokus utvivlsomt flytte sig tilbage til Danmark,” siger Tore Harritshøj, direktør for E.ONs nordiske eMobility-forretning.

E.ON er allerede i gang med udrulningen af flere hundrede ultra-hurtige ladestationer i Europa, hvor elbilister kan oplade elbilen med op til 150-350 kW. Den første i en lang række af disse ladestationer står klar i den tyske by Geiselwind, hvor det er muligt at oplade sin elbil i 20 minutter og køre yderligere 400 km.

Afventende elbilsalg

I det første halvår blev der solgt 646 elbiler i Danmark. Til sammenligning blev der i samme periode solgt 120.750 fossilbiler. På trods af et afventende bilsalg er forventningen dog stor til de kommende år, hvor også Klimarådet har påpeget, at en hurtigere indfasning af elbiler er påkrævet, hvis Danmark skal have en rimelig chance for at nå 2030-klimamålene.

”Grundlæggende er udfordringen ligeså klar som løsningen. Om kort tid skal Danmark være fossilfrit og derfor har fossilbiler en klar udløbsdato. Vi har brug for at gøre transporten elektrisk og jo før, desto bedre,” forklarer Tore Harritshøj og påpeger, at luft- og klimapakken er en tiltrængt saltvandsindsprøjtning.

Danske elbilister kan i dag gøre brug af mere end 2.000 offentlige ladepunkter i hele landet, hvoraf E.ON har Danmarks største ladenetværk.

Luftforurening går værst ud over børn12.11.2018 11:47Pressemeddelelse

Hvert år er luftforurening fra transporten skyld i ca. 900 dødsfald. I større danske byer udsættes vi for luftforurening, der svarer til passiv rygning fra op til syv cigaretter om dagen, og børn er særligt udsatte. En af de mest effektive måder at reducere luftforureningen på er at forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler. Derfor går Det Økologiske Råd og energiselskabet E.ON nu sammen om en kampagne, der sætter fokus på problemet.

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34Pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.