E.ON: Klar med investeringer i ladeinfrastrukturen, hvor kunderne får mest værdi

Der skal 750.000 elbiler ud på de danske veje inden 2030. Sådan lyder en af Eldrup-kommissionens centrale anbefalinger. Ifølge ladeoperatøren E.ON bygger anbefalingen dog på forældede antagelser og undervurderer behovet. Ladeoperatøren står klar til at understøtte udrulningen af elbiler med investeringer i ladeinfrastrukturen.

I dag kører der ca. 20.000 elbiler rundt på de danske veje. Ifølge Eldrup-kommissionens første delrapport, der netop er udkommet, skal det tal op på 750.000 elbiler inden udgangen af dette årti. Den anden delrapport, der omhandler ladeinfrastruktur forventes offentliggjort til nytår.

Danmarks største udbyder af ladeinfrastruktur, energiselskabet E.ON, vurderer dog allerede nu, at 750.000 elbiler er for lidt, hvis klimamålene skal nås, og at de står klar til at understøtte ambitionen om 1,5 millioner elbiler i 2030. E.ON har indtil videre investeret et trecifret millionbeløb i den danske ladeinfrastruktur, og står klar til at opjustere investeringerne i takt med at efterspørgslen stiger.

”De seneste år har vi udrullet mere end 1.600 offentlige ladepunkter og hurtigladere langs motorvejsnettet. Det har vi gjort fordi det er altafgørende, at ladeinfrastrukturen hele tiden er et par skridt foran antallet af elbiler. Vi står fortsat klar med investeringer, men efterspørgslen skal selvsagt også være der,” forklarer Troels Kent Christensen, forretningschef i E.ON, som påpeger, at også Klimarådet tidligere på året anbefalede 1,5 millioner elbiler i 2030.

Lang vej endnu
Selvom 750.000 elbiler er 38 gange så mange som i dag, så vil det ifølge Eldrup-kommissionens tal kun sænke CO2-udledningerne med 0,9 mio. ton i 2030. Til sammenligning kræver 70%-målsætningen i 2030, at CO2-udledningerne sænkes med 20 mio. ton.

Kort før sommer vedtog Folketinget to større klimaaftaler. Én indenfor industri- og energiområdet og én indenfor affaldsområdet. Klimaaftalerne forventes sammenlagt at reducere CO2-udledningerne med 3,4 mio. ton frem mod 2030, hvilket efterlader 16,6 mio. ton, der skal hentes fra andre sektorer. Disse CO2-reduktioner skal primært hentes i landbruget og transporten, som udleder hhv. ca. 11 og 13 mio. ton.

”Selv hvis vores transportsektor var fuldstændig CO2-fri i 2030, så ville det stadig efterlade landbruget med en historisk stor opgave. Matematikken er egentlig ret nem. Vi har ingen realistisk chance for at nå vores klimamål, hvis man kun planlægger efter 750.000 elbiler i 2030,” siger Troels Kent Christensen, der samtidig vurderer, at Eldrup-kommissionen overvurderer den egentlige omkostning ved elektrificeringen af transporten.

E.ON opsætter dog løbende ladestandere, hvor behovet er størst, og er fortsat klar til at investere yderligere i ladeinfrastrukturen til elbilister, taxier, delebilsordninger og erhvervskunder.

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 42.000 medarbejdere og 33 millioner kunder. Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Derfor har vi investeret massivt i udviklingen af grønne og innovative energiløsninger; fra at forsyne persontransporten med strøm til udviklingen af nogle af Danmarks største og mest effektive biogasanlæg. Vi driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor, og driver ligeledes tre biogastankstationer i partnerskab med OK samt fire biogasanlæg sammen med lokale partnere. E.ON sælger og rådgiver om el, gas, varme og energieffektivisering og ejer og drifter cirka 30 lokale kraftvarmeværker og fire fjernvarmeværker.