E.ON DanmarkE.ON Danmark

E.ON kickstarter grønne iværksætter-drømme

Først var der 32 iværksættere. Så var der 10 – og nu er der tre tilbage. Efter et intenst udskilningsforløb over de seneste måneder har tre start-ups nu fået muligheden for at bringe deres ideer nærmere realisering. De tre hold har deltaget i energivirksomheden E.ONs iværksætterprogram, #accelerateCPH, hvor grønne start-ups har dystet om muligheden for at sidde inhouse hos E.ON i tre måneder og samtidig opnå en startkapital på op til 30.000 euro.

Den grønne start-up Refarmed vandt både jury- og publikumsprisen til Pitch-dagen.

De tre start-ups er:

• AARUP NETwww.aarup.net – som vil etablere energieffektive løsninger til produktion af bæredygtig dele-varme i boligområder, der ligger uden for fjernevarmeområder.

• REFARMED – www.refarmed.dksom vil producere bæredygtige fødevarer påtaget af storcentre baseret på cirkulær økonomi. Det sker ved at udnytte overskudsvarme fra supermarkeder og madaffald fra restauranter.

• SPECTRO INLETS - www.spectroinlets.com som har udviklet en mikrochip, der sikrer præcise målinger af opløste gasser og organiske stoffer i væsker. Den innovative løsning tilbyder analyse og overvågning af elektrokemiske power-to-gas processer og biogasproduktion

Efter udvægelsesprocessen er de tre start-ups nu flyttet ind hos E.ON for at arbejde videre med realiseringen af deres projekter.

”Som virksomhed skal vi leve af at udvikle og sælge bæredygtige energiløsninger. Derfor vil vi gerne i kontakt med spirende iværksættere, der sidder derude med gode idéer og et reelt ønske om at føre dem ud i livet. Det kan vi bruge #accelerateCPH-programmet til. Udover at række ud mod det danske iværksættermiljø har vi et ønske om at skyde startkapital i innovative løsninger, som kan være med til at åbne helt nye forretningsområder. De tre start-ups, vi nu inviterer indenfor, har alle potentiale individuelt set, men vi ser også flere synergier mellem dem,” fortæller Lars van Hauen, E.ONs Chief Innovation Officer.

I alt bød 32 ansøgere ind på E.ONs tretrins-iværksætterprogram, #accelerateCPH, som startede i november og gik ind i sidste fase i februar, hvor 10 deltagere præsenterede deres idéer foran en fagjury og  publikum. Under hele forløbet har rammerne for projekterne været centreret omkring bæredygtighed og om at finde løsninger på fremtidens energiudfordringer. Der har været kamp om pladserne i programmet, som udover en kapitalindsprøjtning også giver de udvalgte projekter mulighed for at sidde inhouse hos E.ON.

Den gode ide kræver et godt pitch

Efter Pitch-dagen i februar har E.ON udvalgt de projekter, som har størst potentiale og bedst matcher E.ONs vision om udviklingen af bæredygtige energiløsninger. De tre projekter er nu rykket indenfor hos E.ON, hvor de videreudvikler deres projekter, inden de i slutningen af juni skal præsentere det endelige koncept for E.ON, investorer og potentielle kunder. E.ON tager herefter stilling til, om samarbejdet skal fortsætte.

”Det er ikke nok at have en god ide. Man skal også kunne formidle og perspektivere sin idé, så andre ”køber ind” på den og kan se den samfundsnyttige relevans og forretningspotentiale,” fortæller Lars van Hauen.

Refarmed, som er en af de tre udvalgte start-ups, løb både med jury- og publikumsprisen på selve Pitch-dagen. Deres forretningside udnytter det ressourcespild, som store indkøbscentre og supermarkeder har, ved at placere en form for fødevareproduktion i, ovenpå eller i forlængelse af bygningen.

”Vi har udviklet en low-impact, bygningsintegreret gartneriløsning til supermarkeder og fødevarelagre med afkøling. Ved at placere drivhusproduktionen oven på butikker og lagerbygninger kan vi genanvende varme, kompostere bioaffald og udnytte regnvand i en lokal fødevareproduktion. På den måde kan bygning og drivhusproduktion både få en billigere driftsøkonomi og et grønnere fodaftryk. Endelig vil supermarkederne kunne få de mest bæredygtige og friske råvare på markedet,” fortæller Camilla Enge, medstifter og partner i Refarmed.

Holdet bag Refarmed gik i gang med projektet for halvandet år siden og da de hørte om E.ONs iværksætter-program greb de muligheden for at få start-kapital og faglig sparring til at udvikle løsningen yderligere.

”#accelerateCPH er et attraktivt iværksætterprogram med adgang til ekspertise, mentorer og E.ONs egne kunder og partnere. Vi ser et potentiale for et stærkt samarbejde med E.ON, der kan accelerere vores forretning og åbne et nyt marked for bygningsintegreret gartneri,” siger Camilla Enge.

Sådan vil Refarmed udnytte overskudsressourcerne til at skabe nye og bæredygtige råvarer:

Om E.ONs iværksætterprogram

Iværksætterprogrammet #accelerateCPH er bygget op i tre trin:

• Første del, et weekend hackathon, blev afholdt i slutningen af november, hvor de første ideer blev født.
  • Anden del var Pitch-dagen i starten af februar, hvor i alt 32 projekter tilmeldte sig. Af disse udvalgte E.ON de 10 projekter, som pitchede deres forretningside til en jury og publikum. Resultatet af Pitch-dagen blev de tre vindere, Aarup Net, Spectro Inlets og Refarmed, som nu sidder inhouse hos E.ON Danmark. Finaledeltagerne får tilført op til 30.000 euro, masser af sparring og fagsupport og har dermed mulighed for at arbejde koncentreret med at modne deres idé yderligere.

• Tredje og sidste del er ”Demo Day”, som E.ON holder i slutningen af juni. Herefter vil E.ON tage stilling til om samarbejdet med iværksætterne skal fortsætte.

Læs mere om #accelerateCPH programmet

Besøg #accelerateCPH programmets Facebook-side

Det resterende programforløb

27. juni, Demo Dag for finaledeltagerne, Frederiksberg

Kontakt: Karen Marie Jensen, Communications Manager i E.ON Danmark, karen.jensen@eon.dk eller +45 3038 6183

Karen Marie Jensen, Communications Manager i E.ON Danmark
karen.jensen@eon.dk eller +45 6160 6383

Jury-panelet bestod af E.ON's ledelse, investorer og fagpersoner

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab og en ledende aktør i den grønne omstilling af energisektoren. Vi indgår i en af verdens største privatejede energikoncerner med 40.000 medarbejdere og 33 millioner kunder. I Danmark sælger og rådgiver E.ON om gas, el, fjernvarme, bæredygtig mobilitet og energieffektivisering. Vi ejer og drifter cirka 30 lokale kraftvarmeværker og fire fjernvarmeværker. Vi er medejere og operatør af havvindmølleparken, Rødsand II ved Rødby. E.ON driver fire biogasanlæg sammen med partnere, heriblandt Danmarks største biogasanlæg Sønderjysk Biogas a.m.b.a. Vi arbejder aktivt med den grønne omstilling af transportmarkedet og driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor. Sammen med vores partner OK, har vi åbnet tre biogastankstationer - hovedsageligt til tungere transport. Flere biogastankstationer er på vej.

To hurtigladere opstillet på efterspurgt lokation i Nordvestsjælland30.10.2017 07:36pressemeddelelse

Hurtigladere langs Holbækmotorvejen har længe været efterspurgt blandt elbilister, og med to styks opstillet i syd- og nordgående retning ved Springstrup bliver det nu markant nemmere at køre elbil på Nordvestsjælland. Tidligere på året vandt energiselskabet E.ON Vejdirektoratets udbud om at opstille 10 hurtigladere på rastepladser langs de danske motorveje, og de sidste to er altså nu klar til brug.