E.ON effektiviserer og tilpasser varmepriser

E.ON har gennem de seneste år arbejdet på at tilpasse sin varmeforsyning, som i dag omfatter cirka 35 lokale kraftvarmeværker og fire fjernvarmenet på Sjælland. Tiltaget der tager afsæt i et ønske om at gøre forsyningen mere bæredygtig - økonomisk såvel som miljø- og klimamæssigt - er en vigtig del af E.ONs strategi om at bidrage aktivt til grøn omstilling.

Et eksempel på et mindre barmarksværk, som har haft vanskeligheder, er kraftvarmeværket i Ørslev Terslev på Midtsjælland.

"Vi har længe arbejdet på at finde en løsning for varmeforsyningens situation i Ørslev Terslev. Som barmarks-værk har værket været ramt af en uheldig kombination af en fejlslagen 90'er energipolitik, høje gaspriser, et stort varmetab i nettet, mange udtrædelser og meget høje energiafgifter til staten. Høje priser og utilfredse kunder i en negativ spiral er en uholdbar situation - både for kunderne og for E.ON - så det var bydende nødvendigt at tænke alternativt," fortæller Henrik Rasmussen, der er direktør i E.ON Varme Danmark ApS.

Grønne tiltag giver lavere varmepriser

En af løsningerne på udfordringen er at sammenlægge en gruppe sjællandske varmeværker, så de deler omkostninger og indtægter. Det gør det muligt at udnytte stordriftsfordele og forbedre mulighederne for en lavere og mere stabil varmepris. E.ON har derfor sammenlagt økonomien for Frederikssund, Lendemarke, Hjortekær og Ørslev Terslev med virkning fra 1. januar 2016. Det gør det muligt at sænke den gennemsnitlige varmepris.

En del af strategien er samtidigt at gøre varmeproduktionen mere bæredygtig gennem investering i og udnyttelse af spildvarme og brug af biomasse. Disse grønne tiltag reducerer statens høje energiafgifter betragteligt, og E.ON undgår dermed at sende en normalt ellers mærkbar afgiftsregning videre til kunderne. Et eksempel er E.ONs vellykkede partnerskab med Haldor Topsøe i Frederikssund, som gør det muligt at producere bæredygtig fjernvarme baseret på overskudsvarme fra Haldor Topsøes katalysatorfabrik. Varmen, som ellers kun spurvene tidligere fik glæde af, udgør i dag cirka 60% af varmekilden, ligesom E.ON også netop har investeret i en ny varmepumpe, der i endnu højere grad effektiviserer udnyttelsen af varmen og reducerer andelen af naturgas i varmeproduktionen.

Også i Ørslev Terslev planlægger E.ON at gøre varmeproduktionen grønnere ved at investere i en biomasse-kedel. Kedlen vil blive installeret, når Faxe kommune har godkendt E.ONs projektforslag. Den nye kedel skal producere 90% af varmen, mens resten forventes at komme fra opgraderet biogas. På den måde bliver fjernvarmen i Ørslev Terslev helt CO2 neutral.

E.ON planlægger i øvrigt helt at erstatte den naturgas selskabet i dag anvender til dele af varmeproduktionen med opgraderet biogas.

Pris er afgørende for kundetilfredshed

E.ON har netop informeret sine varmekunder om næste års varmepriser, hvilket betyder at prisen for et gennemsnitshus på 130m2 med et gennemsnitsforbrug på 18,1 MWh kommer til at ligge lige under kr. 15.000 om året i 2016. Nogle kunder vil dermed opleve markante prisfald, mens andre får stort set uændrede priser.

"Vi håber, at mange af vores varmekunder tager godt imod de nye priser, og at løsningen vil gøre fjernvarmeleveringen fra E.ON så attraktiv, at de, der i dag overvejer at skifte til anden opvarmning, prioriterer den bæredygtige fjernvarme, og at de der allerede har valgt andre varmeløsninger, fremover vil vælge fjernvarme," siger Henrik Rasmussen, direktør i E.ON Varme.

"Mange vil sikkert også spørge, hvorfor vi først gennemfører det nu? Svaret til det er, at vi ikke kunne gennemføre omstruktureringerne, mens vi var i gang med at frasælge værker. Den proces er nu ved at være afsluttet, og vi har derfor fundet det muligt at drive varmeværkerne i en samlet økonomi. Vi startede med at effektivisere og tilpasse priserne på vores lokale kraftvarmeanlæg for et års tid siden, og da vi så den model fungere, besluttede vi at gøre det samme for vores fjernvarmenet. På den måde kan vi udnytte storskala-fordele og reducere omkostningerne på en række områder samtidigt, ligesom investeringerne i en grønnere varmeproduktion betyder, at kunderne skal betale væsentligt lavere energiafgifter til statskassen," slutter Rasmussen.

De nye varmepriser vil være gældende fra 1. januar 2016.

Miljø, energi E.ON Danmark; fjernvarme; grøn varmeforsyning; varmepriser; bæredygtig varmeproduktion; varmeforsyning; varmekunder Sjælland; <original_url>http://www.mynewsdesk.com/dk/e-on-danmark-a-s/news/e-on-effektiviserer-og-tilpasser-varmepriser-138396

Et af Europas største privatejede energiselskab

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 43.000 medarbejdere og 32 millioner kunder. Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Derfor har vi investeret massivt i udviklingen af grønne og innovative energiløsninger; fra at forsyne elektrisk transport med strøm fra egen havvindmøllepark, Rødsand II, til udviklingen af nogle af Danmarks største og mest effektive biogasanlæg. Vi driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor, og driver ligeledes tre biogastankstationer i partnerskab med OK samt fire biogasanlæg sammen med lokale partnere. E.ON sælger og rådgiver om el, gas, varme og energieffektivisering og ejer og drifter cirka 30 lokale kraftvarmeværker og fire fjernvarmeværker.

E.ON tilbyder grøn og gratis opladning til elbiler på Folkemødet13.6.2017 08:00nyhed

Det skal være nemmere at være elbilist og tage del i den grønne omstilling. E.ON har de seneste par år tilbudt alle elbilister at oplade gratis under Folkemødet, og i år er ingen undtagelse. Tager man elbilen til Folkemødet, kan man derfor se frem til at oplade sin elbil gratis i Allinge fra torsdag til søndag. E.ON opstiller fem ladestandere med to udtag på Circle K-tankstationen, hvilket betyder, at op til ti elbiler har mulighed for at oplade på samme tid. ”Vi har selv deltaget på Folkemødet de sidste tre år, og hvert år ser vi flere og flere elbiler i Allinge. Dette er en positiv udvikling, som vi støtter 100 procent op omkring. Vi arbejder for at gøre det nemmere at være elbilist i Danmark og derfor er det også helt naturligt for os at opsætte nem og gratis opladning til de mange elbilister, der besøger Folkemødet,” siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON og understreger, at al strøm i E.ONs ladenetværk er certificeret vindenergi. Derfor bidrager man både til den grønne omstil