E.ON åpner neste generasjon av hurtigladestasjoner

Det er nå mulig å kjøre 400 km etter kun 20 minutter lading av din elbil. Den første av flere hundre europeiske ultra-hurtige ladestasjoner står nå klar på den tyske motorveien A3 ved Autohof Strohofor i Geiselwind, mellom Würzburg og Nürnberg.

Det er gode nyheter på vei til norske elbilister som skal kjøre gjennom Europa. Langs de europeiske motorveiene vil energiselskapet E.ON sette opp flere hundre ladestasjoner, hvor elbilister raskt kan lade opp elbilen. Den første i en lang rekke av ultra-hurtige ladestasjoner står nå klar i Tyskland.

”Den nye ladestasjonen er en smugtitt inn i fremtiden. Fremover vil alle elbilister kunne kjøre betraktelig lengre på én opplading og selve oppladingen vil ikke ta lengre tid enn å lese en avis,” sier Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark. Han påpeker at E.ON er i gang med å rulle ut et større nettverk av ultra-hurtigladere i Norden og resten av Europa.

Den nye hurtigladestasjonen kan lade alle typer elbiler, har flere ladestasjoner og vil bli oppgradert fra 150 kW til 350 kW innen utgangen av året. I hele august kan elbilister lade gratis ved ladestasjonen i Geiselwind.

Fakta:

De ultra-hurtige ladestasjonene vil:

• tilby 150 kW opplading, med oppgraderingsmulighet til 350kW
  • bli plassert med 120-180 kilometers avstand langs motorveiene
  • være utstyrt med to til seks ladestasjoner hver
  • tilby opplading med CCS (europeisk standard for hurtiglading) og CHAdeMo
  • Tilby gratis opplading i august, etter dette betaler du med kredittkort (i app eller på hjemmeside) eller med RFID-kort.

Her kan du se timelapse av ladestasjonen i Geiselwind: https://twitter.com/EONDANMARK/status/1029996333309067265

Les mer her: https://www.eon.com/en/about-us/media/press-release/2018/eon-drive-opens-ultra-fast-charging-station-for-electric-cars-on-the-german-motorway-a3.html

Om E.ON

E.ON er Europas største privateide energiselskap og en av Nordens største tilbydere av ladeløsninger. Selskapet er et av få energiselskaper i Europa, som utelukkende produserer strøm fra vedvarende energikilder. E.ON har i dag 33 millioner kunder fordelt på Europa, Russland og USA. Selskapet har i løpet av de siste 10 årene investert mer enn 11 milliarder euro i fornybar energi.

Luftforurening går værst ud over børn12.11.2018 11:47pressemeddelelse

Hvert år er luftforurening fra transporten skyld i ca. 900 dødsfald. I større danske byer udsættes vi for luftforurening, der svarer til passiv rygning fra op til syv cigaretter om dagen, og børn er særligt udsatte. En af de mest effektive måder at reducere luftforureningen på er at forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler. Derfor går Det Økologiske Råd og energiselskabet E.ON nu sammen om en kampagne, der sætter fokus på problemet.

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.