E.ON åpner neste generasjon av hurtigladestasjoner

Det er nå mulig å kjøre 400 km etter kun 20 minutter lading av din elbil. Den første av flere hundre europeiske ultra-hurtige ladestasjoner står nå klar på den tyske motorveien A3 ved Autohof Strohofor i Geiselwind, mellom Würzburg og Nürnberg.

Det er gode nyheter på vei til norske elbilister som skal kjøre gjennom Europa. Langs de europeiske motorveiene vil energiselskapet E.ON sette opp flere hundre ladestasjoner, hvor elbilister raskt kan lade opp elbilen. Den første i en lang rekke av ultra-hurtige ladestasjoner står nå klar i Tyskland.

”Den nye ladestasjonen er en smugtitt inn i fremtiden. Fremover vil alle elbilister kunne kjøre betraktelig lengre på én opplading og selve oppladingen vil ikke ta lengre tid enn å lese en avis,” sier Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark. Han påpeker at E.ON er i gang med å rulle ut et større nettverk av ultra-hurtigladere i Norden og resten av Europa.

Den nye hurtigladestasjonen kan lade alle typer elbiler, har flere ladestasjoner og vil bli oppgradert fra 150 kW til 350 kW innen utgangen av året. I hele august kan elbilister lade gratis ved ladestasjonen i Geiselwind.

Fakta:

De ultra-hurtige ladestasjonene vil:

• tilby 150 kW opplading, med oppgraderingsmulighet til 350kW
  • bli plassert med 120-180 kilometers avstand langs motorveiene
  • være utstyrt med to til seks ladestasjoner hver
  • tilby opplading med CCS (europeisk standard for hurtiglading) og CHAdeMo
  • Tilby gratis opplading i august, etter dette betaler du med kredittkort (i app eller på hjemmeside) eller med RFID-kort.

Her kan du se timelapse av ladestasjonen i Geiselwind: https://twitter.com/EONDANMARK/status/1029996333309067265

Les mer her: https://www.eon.com/en/about-us/media/press-release/2018/eon-drive-opens-ultra-fast-charging-station-for-electric-cars-on-the-german-motorway-a3.html

Om E.ON

E.ON er Europas største privateide energiselskap og en av Nordens største tilbydere av ladeløsninger. Selskapet er et av få energiselskaper i Europa, som utelukkende produserer strøm fra vedvarende energikilder. E.ON har i dag 33 millioner kunder fordelt på Europa, Russland og USA. Selskapet har i løpet av de siste 10 årene investert mer enn 11 milliarder euro i fornybar energi.

Global elbilkampanje skal få regjeringene opp av stolen.11.9.2018 15:27pressemeddelelse

Transportsektoren er klimapolitikkens sorte får og den eneste sektoren hvor CO2-utslippene har steget kraftig de siste 30 årene. Dette gjelder også for den norske transportsektoren. Derfor inngår energiselskapet E.ON et samarbeid med den globale EV30@20-kampanjen, sammen med en rekke andre selskap og regjeringer. Kampanjen skal åpne regjeringers øyne for mulighetene som ligger i elektriske kjøretøy.