BARONS

Enkeltmarks-skjorter sikrer millionoverskud i BARONS

Den danske skjorteproducent BARONS har netop afleveret årsregnskab for 2020. I et ellers presset år, hvor Corona-pandemien generelt mindskede behovet for at bære business-skjorter på arbejdet, har BARONS formået at femdoble både omsætning og bundlinje. Det har skabt grundlag for åbningen af Sverige og Holland som de næste store vækstmarkeder.

En investering fra Jacob Risgaard i 2020 var for alvor med til at placere det danske skjortebrand BARONS i danskernes bevidsthed. Dengang kunne virksomheden se tilbage på et 2019, hvor bruttoomsætningen landede på godt 1,6 mio. kroner, og bundlinjen på 932.000 kroner. Helt anderledes ser det ud i seneste årsregnskab, der netop er offentliggjort. Her er bruttofortjenesten steget med hele 343 procent til godt 7,4 mio. kroner, og bundlinjen steg med 445% til lige over fem mio. kroner.

Dermed har BARONS formået at femdoble forretningen i et ekstremt svært 2020, hvor virksomhedens forretning på Strøget, som BARONS deler med det danske ur-brand About Vintage, blev Corona-lukket kort efter åbningen. Samtidig reducerede Corona behovet for at møde op på arbejde i nystrøget skjorte ganske betragteligt, ligesom systuen pludselig blev pålagt at omlægge produktionen til mundbind. Ikke desto mindre har BARONS’ enkle koncept, hvor fokus holdes på at udvikle og fintune det eksisterende klassiske sortiment, bevist sit værd hele vejen gennem 2020. Et fokus der fastholdes i 2021, hvor der for alvor skal investeres i yderligere vækst.

-       Vi fik en mildt sagt flyvende start på 2020, men måtte også sande, at vi næsten blev overhalet af vores egen succes, da vi havde udsolgt det meste af februar måned. Vi fik imidlertid fyldt lagrene godt op igen, og derefter kunne vi fokusere på at bygge videre på den succes, vi allerede havde skabt. Vi har ekstremt loyale kunder og har stille og roligt fyldt hullerne i vores sortiment rent størrelsesmæssigt. Det gør, at vi kan se tilbage på et 2020, der har cementeret vores ret unikke position blandt skjortefolket, siger Joachim Latocha, CEO i BARONS.

For Jacob Risgaard, der ejer 10 procent af BARONS, har rejsen med den danske skjorteproducent været en vigtig understregning af, hvor afgørende det er med kemien ombord på et hold, når man pludselig skal drive virksomhed sammen – uden at kende hinanden på forhånd.

-          Det allerførste, jeg investerer i, er menneskene. Og når der står sådan to vilde mennesker, som har set et hul i markedet, så er jeg med. For selvfølgelig skal Danmark være førende på produktion af skjorter, når nu vi er førende på alt muligt andet design. Og så har BARONS ovenikøbet skåret alle de fordyrende mellemled ud af ligningen. Det, sammen med skjorternes ekstremt høje kvalitet, er klart medvirkende til, at vi lander et virkelig flot 2020-resultat, kommenterer Jacob Risgaard.

2020 bød også på åbningen af hele to nye markeder for BARONS. Dels er virksomheden gået ind i Sverige, og dels har BARONS åbnet op for salg og markedsføring i Holland. Begge markeder har taget godt imod den danske skjorte-udfordrer, og næste mål herefter er åbningen af en tysksproget webshop, der i lighed med det svenske marked er præget af store hjemlige producenter.

-       Svenskerne har jo skabt nogle af de helt store skjortebrands, så vi er spændte på at se, om vi er i stand til at flytte loyaliteten over på vores side. Det er især vores kvalitet holdt op mod en lidt lavere pris, der gør, at nye kunder giver os en chance for at bevise, at vi er mindst lige så gode som de skjorter, der koster det dobbelte, siger Joachim Latocha.

Joachim Latocha, founder & CEO, BARONS, 50 69 90 55 / joachim@barons.dk
Jacob Lange, Lange PR, 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk