Eniig overtager Gudenaacentralen

Eniig har købt NRGis og AURA Energis andele i Gudenaacentralen, som producerer forureningsfri el baseret på vandkraft fra Tange Sø.

Eniig har i mange år ejet en andel på knap 40 procent af Gudenaacentralen, som producerer forureningsfri el baseret på vandkraft fra Tange Sø.Den årlige produktion fra værket svarer til elforbruget i cirka 3.000 hjem. Gudenaacentralen er et andelsselskab, som hidtil har været ejet af NRGi, Eniig, AURA Energi og Viborg Kommune.

I Eniigs repræsentantskab og bestyrelse føler man et stort ansvar over for den kulturhistoriske betydning af Gudenaacentralen. Blandt andet fordi den ligger i Eniigs forsyningsområde, og fordi energiselskabet har været med siden stiftelsen i 1921. Samtidig ser man fornuftige forretningsmæssige muligheder for udvikling af Gudenaacentralen, og derfor har Eniig a.m.b.a. valgt at købe NRGis og AURAs til sammen 612 andele. Eniig ejer dermed nu 999 andele af Gudenaacentralen, mens Viborg Kommune fortsat ejer 1 andel. Selskabsmæssigt vil Gudenaacentralen blive placeret under Eniig Renewables A/S, der beskæftiger sig med køb og drift af vedvarende energiparker.

Eniigs årsregnskab 2017: Et godt år med besparelser for den enkelte andelshaver18.5.2018 11:06pressemeddelelse

2017 satte et endeligt punktum for den fusion, der skabte Eniig. Det blev samtidig året, hvor energiselskabet høstede de første fusionssynergier til gavn for andelshaverne. Trods omfattende fusionsomkostninger og tarifnedsættelser opnåede Eniig, med en omsætning på 3,7 mia. kr., et driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) på 910 mio. kr. og et resultat efter skat på 177 mio. kr.