Enig med Klimarådet: Mere grøn strøm skal bringe os i klimamål

Der skal udbygges massivt med vindmøller og solceller til at producere langt mere grøn strøm, hvis Danmark skal nå sine klimamål. Sådan lyder det fra Klimarådet i ny statusrapport, der vurderer udsigten til at komme i klimamål. Dansk Energi giver tommel op.

Hvis Danmark skal gøre sig forhåbning om at nå de ambitiøse klimamål i 2030, mangler vi grøn strøm. Og derfor bør der opstilles langt flere solceller og vindmøller til lands og til vands. Udbygningen skal presses op i tempo og allerede planlagte havvindmølleparker skal etableres hurtigere.

Det er blandt hovedanbefalingerne i Klimarådets Statusrapport for 2022. Og Dansk Energi giver tommel op:

- Det er vind på Danmarks klimamølle. Vi skal smide naturgas, olie og kul ud og i stedet bruge grøn strøm til langt mere, end vi gør i dag. Men det kan vi altså kun, hvis vi udbygger massivt med sol og vind og gør det hurtigt. Der er mindre end otte år til 2030, så vi har travlt, siger Kristine van het Erve Grunnet, branchechef for vedvarende energi, Dansk Energi og fortsætter:

- Klimarådet rammer hoved på sømmet i sin klimastatus 2022 og giver både klare anbefalinger for, hvordan vi når målsætningen i 2030 og viser vejen frem modklimaneutralitet i 2050. Og så viser Klimarådet udsyn ved at påpege, at Danmark ikke bare skal gøre Danmark grøn, men også bør hjælpe resten af Europa med at blive fri af kul, olie og gas. Det giver mening for klimaet, men det er også grøn erhvervspolitik, der vil gøre Danmark rigere.

Hun noterer sig, at Klimarådet i sin statusrapport også anbefaler, at der skal være tilstrækkeligt med danskproduceret grøn strøm til Power-to-X – processen, hvor man omdanner grøn strøm til brint og raffinerer det til grønt brændsel til tung transport. Rådet anbefaler derfor, at man udbygger mere af den billige havvind end allerede planlagt.

- Vi har alle muligheder for at opbygge en Power-to-X-industri, og derfor er det godt, at Klimarådets anbefalinger sigter efter det meste ambitiøse mål for brintproduktion. Power-to-X kan udvikle sig til et eksporteventyr og bringe os ud over vores egne nationale klimamål - men vi skal have tilstrækkelig med grøn strøm, og vi skal have det hurtigt. En hel branche står på spring, siger Kristine van het Erve Grunnet.

Hastighed er generelt et tema i Klimarådets Statusrapport, hvor der også bliver opfordret til, at regeringen snarest muligt sætter et pejlemærke for en generel CO2-afgift.

- Det er vigtigt med en klar melding, så kunderne kender prisen på fremtidens energi. En generel ensartet CO2-afgift skal give et klart signal om, at grønt er billigere end sort. Også den beslutning skal komme hurtigt, for et skifte fra sort til grønt er en langsigtet investering, og man skal kende omkostningen for at træffe det grønne valg, siger Kristine van het Erve Grunnet.

Hun hæfter sig også ved, at Klimarådet i sin rapport ikke glemmer elnettet i den tiltagende elektrificering:

- Elnettet er forudsætningen for den grønne omstilling: Kan kablerne ikke rumme de stigende mængder af grøn strøm, er der ingen grøn omstilling. Elnettet skal udbygges, gøres stærkt og være foran udviklingen. Det har Klimarådet forstået, når de anbefaler ordentlige rammer for udbygning af elnettet. Det fortjener ros, siger Kristine van het Erve Grunnet