Enig hovedbestyrelse i 3F anbefaler et ja til de indgåede forlig

Hovedbestyrelsen i Danmarks største fagforening, 3F, har besluttet, at de bakker op om de overenskomster, der blev forhandlet på plads i Forligsinstitutionen i sidste uge.

- Vi fik opfyldt vores to altafgørende krav: At sikre reallønsfremgang for alle vores medlemmer. Og at få en ordning, der garanter, at de offentlige lønninger følger de private. Det er et godt resultat, og jeg er glad for, at hovedbestyrelsen bakker massivt op, siger Ellen K. Lykkegård, der er formand for Den Offentlige Gruppe i 3F.

Det var en enig hovedbestyrelse, der torsdag gav deres opbakning til forligene. Udover den samlede stigning i lønrammen på 8,1 procent glæder 3F sig over, at der i overenskomsterne for første gang er åbnet for, at lavtlønnede medarbejdere skal have et særligt lønløft. Det er en vigtig principiel sejr for 3F, der netop organiserer mange lavtlønnede faggrupper, siger Lykkegård.

På kommunernes og regionernes område er der desuden sat penge af til at løfte kompetence- og uddannelsesniveauet, så flere ufaglærte kan blive faglærte. På det statslige område er der nu for første gang oprettet en egentlig fond, der skal finansiere kompetenceløft blandt de ansatte.

- Der er mange vigtige sejre for 3Fs medlemmer i overenskomsterne. Og det er i høj grad vores aktive medlemmers fortjeneste. Vi skylder en meget stor tak til de tusindvis af mennesker, der kæmpede sammen med os under forhandlingerne. Det folkelige pres rundt om i landet – og inde på pladsen foran forligsen – har gjort en enorm forskel i forhold til at kæmpe gode forlig hjem, siger Ellen K. Lykkegård.

I den kommende måned kan 3Fs offentligt ansatte medlemmer stemme. Afstemningen skal være afsluttet den 2. juni.

For yderligere kommentarer, kontakt 3F's pressetelefon 88 92 88 92.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:44Pressemeddelelse

Regeringen og Dansk Folkeparti ændrer nu deres forslag om opholdskravet for at have ret til dagpenge. Det betyder, at man skal have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste 12 år for at opnå retten til dagpenge. - I 3F kan vi hverken kalde denne ændring for en hel eller halv sejr. For det er 100 procent uspiseligt at indføre opholdskrav for at få ret til dagpenge, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs A-kasse. Før ændringsforslaget lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til, at man skulle have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år. 3F har flere gange kritiseret regeringen og Dansk Folkeparti for at ville indføre et opholdskrav i dagpengesystemet. - Grundlæggende er vi imod at føre udlændingepolitik gennem vores dagpengesystem, og vi vil fortsætte kampen for, at opholdskravet helt droppes. For det er uretfærdigt, uklogt og unødvendigt, siger Eva Obdrup.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:30Pressemeddelelse