Enig hovedbestyrelse i 3F anbefaler et ja til de indgåede forlig

Hovedbestyrelsen i Danmarks største fagforening, 3F, har besluttet, at de bakker op om de overenskomster, der blev forhandlet på plads i Forligsinstitutionen i sidste uge.

- Vi fik opfyldt vores to altafgørende krav: At sikre reallønsfremgang for alle vores medlemmer. Og at få en ordning, der garanter, at de offentlige lønninger følger de private. Det er et godt resultat, og jeg er glad for, at hovedbestyrelsen bakker massivt op, siger Ellen K. Lykkegård, der er formand for Den Offentlige Gruppe i 3F.

Det var en enig hovedbestyrelse, der torsdag gav deres opbakning til forligene. Udover den samlede stigning i lønrammen på 8,1 procent glæder 3F sig over, at der i overenskomsterne for første gang er åbnet for, at lavtlønnede medarbejdere skal have et særligt lønløft. Det er en vigtig principiel sejr for 3F, der netop organiserer mange lavtlønnede faggrupper, siger Lykkegård.

På kommunernes og regionernes område er der desuden sat penge af til at løfte kompetence- og uddannelsesniveauet, så flere ufaglærte kan blive faglærte. På det statslige område er der nu for første gang oprettet en egentlig fond, der skal finansiere kompetenceløft blandt de ansatte.

- Der er mange vigtige sejre for 3Fs medlemmer i overenskomsterne. Og det er i høj grad vores aktive medlemmers fortjeneste. Vi skylder en meget stor tak til de tusindvis af mennesker, der kæmpede sammen med os under forhandlingerne. Det folkelige pres rundt om i landet – og inde på pladsen foran forligsen – har gjort en enorm forskel i forhold til at kæmpe gode forlig hjem, siger Ellen K. Lykkegård.

I den kommende måned kan 3Fs offentligt ansatte medlemmer stemme. Afstemningen skal være afsluttet den 2. juni.

For yderligere kommentarer, kontakt 3F's pressetelefon 88 92 88 92.

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter