Energispareindsatsen er på vej ind i nødsporet

Den nuværende energispareordning udløber ved udgangen af 2020. Men mens alle taler om grøn omstilling og klima, er markedet for energibesparelser gået helt i stå, siger brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

I 10 år har det været muligt at benytte den såkaldte energispareordning til at få tilskud, når man som boligejer eller virksomhed ønsker at energirenovere. Med udgangen af 2020 udløber ordningen, men allerede nu er energiselskaberne begyndt at lukke ned for deres arbejde på området.

Konsekvensen er, at der vil blive realiseret væsentligt færre energibesparelser i 2020, end vi har været vant til. Dette er ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne stærkt problematisk for både erhvervslivet, samfundet og arbejdet med klimaindsatsen.

”Vi ser allerede nu, at markedet for energibesparelser er ved at gå i stå. Eksempelvis er de rådgivningsvirksomheder og forsyningsvirksomheder, der hjælper med at formidle tilskud begyndt at reducere de tilskudsbeløb, man kan få per kWh, markant. Ja, faktisk har mange allerede lukket for optag af energibesparelser og flere vil følge med den kommende tid. Det er utilfredsstillende i en tid hvor vi mere end nogensinde har brug for besparelserne til at understøtte vores ambitiøse CO2-målsætning,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

”Stop and go-virkningen ser vi tydeligt i markedet, hvor installatører og andre aktører ikke kan tilbyde kunder de besparelser, ordningen tidligere har indeholdt,” siger Simon O. Rasmussen.

Han understreger, at problemet var det samme, sidst den nuværende energispareaftale skulle forhandles på plads. Dette arbejde tog et år ekstra og betød, at markedet i en periode var uden en energispareaftale.

”At besparelsesmålet er nået allerede nu, er naturligvis positivt. Men en opbremsning i energibesparelser modarbejder de mål og ambitioner, den nye klimaaftale og klimapartnerskaberne arbejder hårdt for at bevare og udbygge,” siger Simon O. Rasmussen.

”Det er desværre en tendens, vi ser overalt på energisparemarkedet. Der hersker en enorm usikkerhed om, hvad der skal ske, når den nuværende energispareordning stopper ved årets udgang,” siger Simon O. Rasmussen og uddyber:

”Det er ikke nogen hemmelighed, at den eksisterende ordning ikke har fungeret optimalt og har været omgærdet af stor usikkerhed. Men skal vi leve op til regeringens store klimaambitioner, så nytter det altså ikke noget, at man sender energibesparelser i danske hjem ind i krybesporet,” siger Simon O. Rasmussen.

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 60 69 88 91

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Ingen elbiler uden ladestandere7.9.2020 14:17:32 CESTPressemeddelelse

TEKNIQ Arbejdsgiverne anerkender Elbilkommissionens forslag til nye afgiftsregler, som spiller bolden over på regeringens banehalvdel, så regeringen nu skal trække i arbejdstøjet og udstikke en retning for en større udbredelse af elbiler. Men samtidig understreger brancheorganisationen behovet for at sætte fart på etableringen af ladestandere i Danmark, hvis danskerne skal overbevises om fornuften i at udskifte deres benzin- og dieselslugere med grønnere alternativer.