Energinet vil give ekstra beskyttelse til søkablerne til Bornholm

20.6.2017 09:39 | Energinet

JD-Contractor A/S står for at udføre nedspulingstesten med skibet Cable One.

Bornholms elforsyning afhænger primært af tre søkabler, som forbinder øen til Sverige. Over de seneste 12 år er det fire gange sket, at ankre fra skibe har revet fat i kablerne og medført strømsvigt på Bornholm. Derfor undersøger Energinet nu muligheden for at beskytte kablerne bedre.

”Vi vil forsøge at spule kablerne længere ned i havbunden, så de kommer i større sikkerhed for skibstrafik. En bedre beskyttelse af elkablerne i Østersøen vil først og fremmest øge forsyningssikkerheden til bornholmerne, men det vil også forlænge kablernes forventede levetid, hvilket gør det til en økonomisk rentabel øvelse”, forklarer Per Lundby Andersen fra Energinet, som står i spidsen for projektet.

Energinet har i april scannet havbunden, og nu går man i gang med at teste, om det kan lade sig gøre at spule kablerne ned i den sydlige sejlrende. Nedspulingen går ud på, at man på hver side af kablet spuler dele af havbunden væk, hvorefter kablet vil synke længere ned. Denne metode betyder, at kablerne kan være i drift hele tiden.

”Vi er naturligvis meget opmærksomme på, at øvelsen ikke skal medføre strømafbrydelser på Bornholm. Skulle uheldet ske, har vi en aftale med Bornholms Forsyning, som står stand by med reserveforsyning til øen”, forsikrer Per Lundby Andersen.

Den nordlige sejlrende befinder sig i svensk søterritorium, og det vil derfor kræve en miljøtilladelse fra de svenske myndigheder at nedspule kablerne der.

”Vi håber og tror, at vi kan beskytte kablerne bedre med nedspuling. Hvis det viser sig at holde stik i den sydlige sejlrende, går vi umiddelbart herefter i gang med at indhente de svenske tilladelser”, lyder det fra Per Lundby Andersen.

Projektleder Per Lundby Andersen
PRA@energinet.dk

JD-Contractor A/S står for at udføre nedspulingstesten med skibet Cable One.