Energikrisen skaber glohed efterspørgsel på jordvarme

Stigende gaspriser betyder, at danskerne er klar til at skrotte fyret og etablere jordvarme i stedet. 3byggetilbud.dk modtager rekordmange henvendelser fra danskere, der vil investere i grøn opvarmning.

Energikrisen kan mærkes hos 3byggetilbud.dk, der årligt formidler mere end 70.000 bygge- og renoveringsopgaver til et landsdækkende netværk af håndværkere. Væksten i forespørgsler på jordvarmeanlæg er på svimlende 2.769 procent, når september 2022 sammenlignes med samme måned sidste år.

”Energikrisen, de stigende gaspriser og inflationen har for alvor sat skub i efterspørgslen på de grønne varmekilder. Tilbagebetalingen på jordvarmeanlæg er med de nuværende energipriser på under fem år, og det har i den grad fyret op i markedet,” fortæller Tino Chris Hansen, der er Head of Customer Service hos 3byggetilbud.dk.

Væksten fortsætter

3byggetilbud.dk har oplevet massiv vækst i antallet af henvendelser på jordvarmeanlæg siden marts i år. Håndværkerportalen er ikke i tvivl om, at efterspørgslen fortsat vil være stor:

”Vi ved, at rigtig mange danskere inden længe får en melding om, at de ikke kan fjernvarme i deres område inden for de næste år. Og de vil se sig om efter alternative varmekilder som eksempelvis jordvarme,” udtaler Tino Chris Hansen.

I dag har omkring 400.000 boliger naturgas, mens 70.000-75.000 boliger har olie som opvarmningsform. De politiske planer er, at omkring 30-50 procent at de, der har naturgas- og oliefyr, kan få fjernvarme. Boligejerne vil få besked inden udgangen af 2022.

Kæmper mod flaskehalse

3byggetilbud.dk har modtaget otte gange så mange henvendelser på jordvarme i de første ni måneder i år sammenlignet med samme periode sidste år.

”Der er et massivt pres på håndværkerne lige nu for at undgå flaskehalse. Alle sejl er sat ind for at hjælpe så mange af de danskere, der ønsker at få etableret jordvarme, men vi mangler firmaer, der kan løfte opgaven,” fortæller Tino Chris Hansen.

3byggetilbud.dk søger derfor både efter firmaer, der opsætter jordvarmeanlæg og autoriserede vvs’ere, der overvejer at udvide ordrebogen med jordvarmepumper.

Fakta om jordvarme:

• Jordvarme er en vedvarende energikilde, der kommer som en varmepumpe, hvor slangerne graves ned i haven og varmepumpen stilles indendørs. Slangerne henter energi fra jorden, som bruges til at opvarme huset og brugsvandet i boligen.

• Etablering af et jordvarmeanlæg koster et sted mellem 200-300.000 kroner.

• Med de nuværende gaspriser kan mange hustande spare op mod 50.000 kroner årligt på varmeregningen, hvis de udskifter gasfyret med et jordvarmeanlæg.

Maria CarlsenKommunikationschef3byggetilbud.dk A/S

Presse- og kommunikationschef hos 3byggetilbud.dk A/S, der også står bag Andelsportal.dk og Energihjem.dk

Tlf:26740636mac@3byggetilbud.dk