Energikrisen får regelændringer for større lastbiler til at haste

Med aftalen om grøn omstilling af vejtransporten besluttede et flertal af Folketingets partier at analysere reglerne for vægt og længde for lastbiler i Danmark.
Man kan nemlig spare både CO2 og brændstof, hvis man giver mulighed for, at lastbilerne må veje mere, og hvis de får lov til at køre med såkaldte dobbelttrailere, som er ekstra lange vogntog.
-Det blev bekræftet af de to analyser, som Transportministeriet offentliggjorde ved årsskiftet. Derfor opfordrer ITD nu Trine Bramsen til at følge op på analyserne, som blev bestilt helt tilbage i 2020.
-Vi vil gerne komme med en opfordring til, at transportministeren tager fat på analyserne af vægt- og dimensionsreglerne. For der ligger en række af tiltag, der er lige til at sætte i gang, så virksomhederne kan effektivisere transporten og spare CO2 og brændstof, og det har vi brug for lige nu, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD.
Den igangværende energikrise har gjort det endnu mere nødvendigt at finde nye måder at reducere energiforbruget på også i transportsektoren, og vognmændene står klar til at investere i større og mere effektive køretøjer. Men det kræver, at der bliver fulgt op på ministeriets analyser, understreger ITD.
-Undersøgelserne af reglerne for vægt og længde på lastbiler blev bestilt ud fra et ønske om at spare CO2 af hensyn til klimaet. Men nu har vi fået en helt ny situation, hvor vi også er tvunget til også spare brændstof på grund af energikrisen. Derfor har vores forslag om at øge vægt- og dimensionsgrænserne for lastbiler fået endnu større relevans. Der bør simpelthen ikke være nogen tøven i forhold til at få ført forslagene ud i livet hurtigst muligt, siger Lasse Kristoffersen, blandt andet med henvisning til et konkret forsøg med at tillade kørsel med dobbelttrailere på udvalgte veje i Danmark.
En af analyserne foreslog en forsøgstrækning på omkring 900 kilometer, hvor det tillades at køre med dobbelttrailere på op til 34 meter med en totalvægt på 70 ton. Derudover pegede analyserne på at øgede vægtgrænser også vil reducere Co2 aftrykket fra diesellastbiler.
Billeder
Information om ITD - International Transport Danmark
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Vejafgift: Vognmandsorganisation stævner flere ministerier3.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganisationen International Transport Danmark har stævnet Transportministeriet og Skatteministeriet for at bryde loven i forbindelse med den kilometerbaserede vejafgift.
Søg støtte til projekter, der udvikler fremtidens vejgodstransport2.9.2025 11:51:33 CEST | Pressemeddelelse
FDE Fonden, stiftet af ITD, åbner for en ny ansøgningsrunde. Der kan søges midler til grøn omstilling, digitalisering, uddannelse, færdselssikkerhed og sociale initiativer i transportbranchen.
Vejafgift: Sund & Bælt taber sag om mørklægning af vejafgiftsdata6.8.2025 10:17:21 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælts afslag på aktindsigt i vigtige vejafgiftsdata er nu ophævet, og beslutningen skal omgøres. Afgørelsen falder efter en formel klage fra ITD i juni og er ifølge ITD’s formand en vigtig sejr for vognmændenes retssikkerhed.
ITD advarer: Vejafgiftsbøder overgives nu til politiet31.7.2025 10:36:40 CEST | Pressemeddelelse
ITD – International Transport Danmark – ser nu de første eksempler på vejafgiftsbøder, der lander hos politiet. Derfor advarer brancheorganisationen vognmændene: Et nyt bødeforlæg fra politiet kræver en ny indsigelse – også selvom der tidligere er klaget.
ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata25.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og indgivet en formel klage over den manglende transparens.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum