Erhvervshus SjællandErhvervshus SjællandErhvervshus Sjælland

Energikrise: Hjælpende hånd på vej til Sjællandske produktionsvirksomheder

De tårnhøje energipriser udfordrer mange sjællandske virksomheder. Derfor tilbyder Erhvervshuset nu små og mellemstore produktionsvirksomheder i Sjællandsregionen en professionel og uvildig energi-gennemgang for at finde besparelser på helt kort bane.
Billedtekst: Sjællandske virksomheder oplever voksende energiregninger, men Erhvervshus Sjælland vil hjælpe med at finde besparelser på den helt korte bane.

- Vi kan desværre ikke gøre noget ved energipriserne lige nu. Men vi kan prøve at hjælpe vores sjællandske produktionsvirksomheder gennem de nye energiudfordringer. Flere virksomheder oplever en mangedobling af deres månedlige energiregning, og det kan koste virksomheder livet, fortæller direktør i Erhvervshus Mads Váczy Kragh.

Erhvervshus Sjælland har indgået aftale med Andel Energi, hvor Andels Energirådgivere helt uvildigt gennemgår en produktionsvirksomhed og sender en plan for, hvordan der kan spares penge på kort sigt.

- Vi møder mange virksomheder, som kæmper lige nu. Og en af udfordringer er en energiregning, som der simpelthen ikke er fortjeneste til at dække. Men der kan hentes rigtig meget ved at optimere energiforbruget. Det kan være at skrue ned for varmen, men også styring af lys, timing af brugen af energitunge maskiner og meget andet. Men man skal vide, hvad der kan gøres, og hvad der kan betale sig. Lige der har vi nu eksperterne, der kan hjælpe, fortæller Mads Váczy Kragh.

Produktionsvirksomhederne skal selv betale 500 kr. for energigennemgangen. De får en gennemgang og en dialog med en fagperson, som kan giver konkrete svar og en plan for, hvad der giver bedst mening at kigge videre på som virksomhed. Efter besøget får man desuden et onlinemøde, hvor man kan stille yderligere spørgsmål. Tilbuddet er unikt og kun for region Sjælland.

- Vi har prioriteret at kunne tilbyde noget 1-1 til de virksomheder, der har produktion på den ene eller anden vis. Særligt fordi de typisk har en stor energiudfordring, som udfordrer deres evne til at konkurrere. Vi har et begrænset antal forløb, så man skal melde sig på banen hurtigst muligt, og så rykker vi ud, fortæller Mads Váczy Kragh.

Også tilbud på vej til detailhandlen

En af de brancher, som også er særligt udfordret fra flere sider, er detailhandlen. Også her er der en hjælpende hånd på vej flere steder.

- Vi har et kollektivt tilbud til detailhandlen, som vi laver i samarbejde med flere af kommunerne. Pointen er, at vi laver en energigennemgang i én butik, og så får andre butikker lov at komme med rundt. På den måde får vi mest mulig konkret viden til flest muligt i en branche, som lider lige nu, fortæller erhvervshusdirektøren.

Tilbuddet til detailhandlen arrangeres lokalt i samarbejde med kommunerne og vil poppe op flere steder rundt i regionen hos den lokale erhvervsservice.

- Energikrisen er svær at håndtere, og vi kan ikke løse alt for alle. Men vi vil gerne gøre vores, så flest muligt får viden og vejledning om, hvordan de kan håndtere det. For der er ikke noget, der tyder på, at der bliver billigt at bruge energi lige foreløbigt. Og det kan have store konsekvenser for vores erhvervsliv, fortæller Mads Kragh.

Midlerne til tilbuddet om energikortlægning kommer fra SMV:PRO, som er finansieret af EU’ regionalfond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Direktør Mads Váczy Kragh, Erhvervshus Sjælland, telefon 41 99 98 00.

Mads Váczy Kragh

Læs mere om Erhvervshus Sjællands tilbud på www.ehsj.dk