Coop Danmark A/S

Energiforbruget i Coop reduceret med 9,4 procent på ét år

Del
Coop investerer løbende i energibesparende projekter i butikker og på varelagre. Nye tal viser, at koncernen har reduceret energiforbruget med knap 10 procent fra 2021 til 2022. Og målt fra 2018 er virksomhedens CO2e-udledning fra energiforbruget reduceret med ca. 31.500 ton.
Energichef i Coop, Nicki Pagh Børgesen, mellem tørkølerne på toppen af Coops ferskvarelager i Brøndby.
Energichef i Coop, Nicki Pagh Børgesen, mellem tørkølerne på toppen af Coops ferskvarelager i Brøndby.

Coop har siden 2016 investeret massivt i energibesparende tiltag i driften. Det resulterede i første omgang i en reduktion i energiforbruget på 20 procent mellem 2016 og 2020. Og nye tal fra Coop viser, at det er lykkedes at skære yderligere 9,4 procent af Coops energiforbrug fra 2021 til 2022.

De 9,4 procent svarer til 39.000.000 kWh eller i omegnen af 10.000 husstandes årlige energiforbrug. Og en energibesparelse i den størrelsesorden på bare ét år er historisk stort for en virksomhed som Coop, forklarer energichef i Coop, Nicki Pagh Børgesen. Især når reduktionen kommer i kølvandet på store reduktioner i årene inden.

”Vi har i mange år arbejdet intensivt på at udvikle strategier for energioptimering, og vi er hele tiden opmærksomme på konkrete energiprojekter, vi kan igangsætte for at nå vores reduktionsmål. Derfor er det fantastisk at se, at tiltagene har så stor effekt. Jeg er stolt over vores præstation,” siger Nicki Pagh Børgesen.

Energioptimering reducerer klimaudledning

Reduktionerne i Coops energiforbrug betyder ikke bare store besparelser på energiomkostningerne, men har også medført, at den klimaudledning, der er forbundet med Coops energiforbrug, er reduceret med 37 procent fra 2018 til 2022. Det svarer til omkring 31.500 ton CO2e.

Energioptimering på lagre, i butikker og på servicekontoret spiller en central rolle i Coops klimaplan. Ifølge planen skal koncernen nemlig reducere CO2-udslippet fra egen drift med 75 procent i 2025 målt fra 2018. Og I 2030 skal Coop være klimapositiv i driften.

Et af de energibesparende tiltag i 2022 har været udskiftning af olie- og gasfyr i Coop Danmarks egne butikker. Forventningen er, at alle Coops egne butikker er uden gas og olie som varmekilder inden udgangen af 2023. Varmepumper, solceller og andre grønnere energiformer skal erstatte de fossile.

Coops energiprojekter i 2022

  • Coops energiledelsessystem ISO 50001 er Danmarks største inden for branchen.
  • Udskiftning af olie- og gasfyr i butikker med bl.a. varmepumper og solceller.
  • Der er fjernet mere end 2.000 impulskølere.
  • Der er skruet ned til 19 grader på lagre, servicekontor og i butikker.
  • Opsætning af solceller i butikker og på lagre.
  • Installering af anlæg på lagre, der genbruger overskudsvarmen.
  • Hjælp til de selvstændige brugsforeninger med at energioptimere butikkerne.
  • Udfasning af miljøbelastende kølemidler.

Nøgleord

Kontakter

Nicki Pagh Børgesen, energichef i Coop
28 94 03 49
nicki.pagh.boergesen@coop.dk


Emil Ulrichsen, senior kommunikationsrådgiver i Coop
26 66 90 68
emil.birkving.ulrichsen@coop.dk

Billeder

Energichef i Coop, Nicki Pagh Børgesen, mellem tørkølerne på toppen af Coops ferskvarelager i Brøndby.
Energichef i Coop, Nicki Pagh Børgesen, mellem tørkølerne på toppen af Coops ferskvarelager i Brøndby.
Download

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.

Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he

Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye