Energiforbrugerne får en nødvendig hjælp til at komme gennem vinteren

Partierne bag aftalen har besluttet at sænke elafgiften til EU’s minimumssats i seks måneder. For en gennemsnitlig familie svarer det til en besparelse på 1.800 til 2.000 kroner. Det vil samtidig give elselskaberne øget likviditet, når de ikke skal agere mellemmand mellem virksomhederne og staten i forhold til elafgiften.

- Det er en mærkbar besparelse for den enkelte familie, og samtidig er det med til at understøtte den grønne omstilling. Grøn strøm er fremtiden, og nu bliver det mere attraktivt at bruge el i stedet for andre energikilder, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.

Elforbrugerne kan vælge at udskyde betalingen af den del af elregningen, som er over 0,8 kroner pr. kWh i ren elpris. Under de politiske forhandlinger er der fundet en model, som er mulig at administrere for elselskaberne – uden at de skal lave deres it-systemer grundlæggende om.

- Elhandlerne vil rigtig gerne hjælpe, hvor de kan. Allerede i dag bliver der gjort meget for at give henstand til de kunder, som har svært ved at betale de høje regninger, og der er ekstra bemanding i kundecentrene. Muligheden for at udskyde betalingen er en god hjælp til mange familier og virksomheder, siger Kristian Jensen.

- Det danske samfund viser igen sin styrke ved, at vi er i stand til at finde løsninger på tværs af de politiske partier - og på tværs af offentlige myndigheder og private virksomheder. Og det ovenikøbet i et valgår.

Det bliver en kæmpe opgave for elhandlerne at administrere alle de regninger, som skal betales senere og især at tilpasse IT-systemerne.

- Der er stadig detaljer, som skal på plads. Derfor vil vi også fortsætte den konstruktive tilgang i det videre arbejde med at implementere ordningen, siger Kristian Jensen.

Green Power Denmark opfordrer elkunderne til at holde igen med at kontakte deres energiselskab om indefrysningsordningen. Selskaberne ventes at kommunikere ud til deres kunder så hurtigt som muligt i samarbejde med myndighederne.

Vi fjerner forhindringer, så vi kan få elnet til tiden28.9.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

En velkommen håndsrækning til energiforbrugerne14.9.2022 13:05:28 CEST | Pressemeddelelse

De ekstremt høje energipriser, som vi har udsigt til hen over vinteren, er en trussel mod mange familiers og små erhvervsdrivendes økonomi. Regeringen vil give forbrugerne mulighed for at indefryse en del af de kommende el- og gasregninger. Det bliver en stor administrativ udfordring for elhandelsselskaberne, men det er en velkommen håndsrækning til forbrugerne i en svær tid, mener Green Power Denmark.