Energibranchen vil sikre loft over bonusser

Uhensigtsmæssigt store bonusser skal være fortid i energibranchen. Det fastslår Green Power Denmarks adm. direktør Kristian Jensen, der sammen med branchens EjerForbrugerforum tager initiativ til at præcisere branchens anbefalinger til god selskabsledelse.

Energibranchen vil hurtigst muligt præcisere sine anbefalinger til god selskabsledelse i kølvandet på de seneste meldinger om bonusser på store millionbeløb til enkelte medarbejdere i selskaber, der driver engroshandel med energi.

Det handler blandt andet om at sikre, at bonusaftaler altid er udstyret med grænser eller ’caps’, sådan som det allerede sker i dag i langt de fleste tilfælde.

- Jeg har sammen med formanden for EjerForbrugerForum, som er organisationen for de valgte ledelser af andelsejede energiselskaber, aftalt at udvide den del af anbefalingerne, som har med vederlag at gøre. Anbefalingerne for god selskabsledelse i forbrugerejede forsyningsselskaber kan godt tåle at blive præciseret med hensyn til bonusaftaler og disses begrænsning. 2022 var på alle måder usædvanligt, men det er nok ikke sidste gang, at vi ser skvulp i energimarkederne og verdensordenen. Vi har derfor en presserende opgave i at sikre, at det ikke sker igen, og at der er fuld gennemsigtighed omkring vederlag i branchen, siger adm. direktør i Green Power Denmark Kristian Jensen.

Forbrugerejede energiselskaber har i en årrække arbejdet efter et sæt skræddersyede anbefalinger for god selskabsledelse. Anbefalingerne minder om dem, der gælder for børsselskaber og andre selskabsformer, men de er tilpasset den ejerform, der er dominerende i de koncerner, der blandt andet driver det fintmaskede danske elnet, bygger ladeinfrastruktur til elbiler og har forsynet det meste af Danmark med fibernet. Samtidig driver nogle af selskaberne også engroshandel med energi på de internationale markeder.

De 23 anbefalinger, der gælder fra og med 2022, omfatter områder som for eksempel aktivt ejerskab, bestyrelsens sammensætning og rolle samt vederlagspolitik. Indtil nu har anbefalingerne om vederlag dog primært rettet sig mod den overordnede koncernledelse og bestyrelsen.

- Hverken vi eller vores medlemmer har noget ønske om at se så store bonusstørrelser igen, så derfor er der behov for at se nærmere på, hvordan anbefalingerne bør omfatte andre ledende medarbejderes bonusaftaler i moderkoncernerne og underselskaber, siger Kristian Jensen, som onsdag redegjorde for initiativerne over for klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard sammen med repræsentanter for Andel og Norlys.