Energibesparelser i boligen – Spar på budgettet

Er varmeudgiften blevet lige høj nok og bruges, der lige vildt nok med strøm på matriklen? Så læs med her om hvordan du kommer i gang med energibesparelser i din bolig.

Varme, strøm og vand – de 3 ting der kan optimeres på

Varmen er dyr og den er blevet voldsomt dyr i 2022 -særligt hvis du har gasfyr, så er det helt vildt, men fjernvarmen er også steget voldsomt i mange kommuner.

Det er derfor nu, du skal bruge tid på en gennemgang af boligens energioptimering.

Isoleringen

Er alt efterisoleret 100% og up to date efter de nyeste anbefalinger? Eller er der områder der godt kan bruge lidt ekstra rockwool?

Her skal du naturligvis lige se på om det nu også klan betale sig, er der ikke 400 mm isolering i kældergulvet, ja så er det måske lige over kill nok, at grave hele lortet op for, at efterisolere, særligt hvis I aldrig er i kælderen.

Men har I kun 200 mm på loftet, ja så er det billigt og nemt at ligge 200 mm ekstra på.

3 lags energivinduer

Er der energioptimerede 3 lags vinduer i de største vinduespartier i boligen?

Der er ikke ret meget økonomi at hente i at skifte vinduer, men der er meget indeklima og komfort.

Har I et stort vinduesparti i en tilbygning, så kan der være kuldeindfald fra vinduerne som radiatorerne har svært ved at få bugt med.

Skifter I til 3 lags energiruder, er kuldeindfaldet nærmest væk og det giver et langt bedre indeklima, hvor man ikke hele tiden går og ”Fryser”.

Det kan med andre ord være rigtigt godt for indeklimaet at skifte til 3 lags energiruder i opholdsrummet.

Skift -eller optimer varmekilden

Har I fjernvarme i boligen, vil det være svært at få en varmekilde, der er billigere. Selve fjernvarmeinstallationen kan optimeres, så den bliver endnu mere effektiv.

Sørg for alle rør er isoleret og har I en varmtvandsbeholder, så overvej om den skal udskiftes med en veksler.
En veksler fylder mindre og er ca. 25% mere effektiv – Det betyder den betaler sig hjem meget hurtigt.

Indstil varmtvandsbeholderen til korrekt temperatur. Den skal ligge på ca. 55 grader og du kan tjekke det med et almindeligt termometer i køkkenet.

Ligger temperaturen langt over, så fyrer du penge af uden grund på overdrevet varmt vand i beholderen, ligger den for lavt, ja så kan du opleve der kommer bakterier i vandet og masser af kalk.

Så juster varmtvandsbeholderen til ca. 55 grader.

Skift varmekilden ud

Har I et gammelt oliefyr, el-varme eller et gammelt stockerfyr, ja så kan I spare godt 50% om året ved at skifte over til en energieffektiv opvarmningskilde f.eks. jordvarme.

Det er ikke billigt, at skifte en varmekilde, men udgiften betaler sig selv ind i løbet af forholdsvist kort tid -ofte inden for 10 år.

Et gammelt oliefyr er faktisk så ringe på effektsiden, at det er dyrer at bruge end elvarme.

Skifter du til et jordvarmeanlæg, kan du spare hele anlægget hjem på omkring 5 – 6 år.

Et gammelt oliefyr er ca, 6 gange så dyrt at bruge kontra et jordvarmeanlæg og du slippr også for at have en kæmpe olietank i haven + den skal ikke fyldes mere.

Alternativt kan I også vælge en luft til vand varmepumpe

Løsningen er en smule mindre effektiv kontra et jordvarmeanlæg, men I slipper for at grave hele haven op for at ligge slanger ned.

Ulempen er så at den larmer – her kan I dog købe færdige lyddæmper kits og få støjen isoleret godt.
En luft til vand varmepumpe er også billigere end jordvarme, du kan få et komplet anlæg inkl. montering for ca. 70.000 og et jordvarmeanlæg for ca. 120.000.

Spar på strømmen

I løbet af de sidste par år, er der kommet masser af gadgets, der kan hjælpe til at spare strøm  hele boligen.

Strømstik med Wi-Fi er det bedste, der er sket inden for strømbesparelser de sidste 20 år.

Det er et stik du sætter for an alle andre stik – F.eks. ved dit TV, så både Tv, dvd og musikanlæg kan styres gennem stikket foran stikkontakten med Wi.Fi adgang.

Stikket giver mulighed for at styrer tænd / sluk fra din mobil og opsætte regler.

Har du sat flere stik op i boligen kan du med andre ord, slukke for hele dynen med ét klik på din mobil, når I går i seng.

Det kan spare alt stand-by strøm væk om natten go lukke ned for Wi-Fi, som kan forstyrre søvnen (i teorien).

Du kan spare omkring 1.500 om året ved at slukke alt om natten – måske ikke det vilde, men i forhold til hvor nemt det er, så er det helt idiotisk vi ikke alle bare gør det, der er jo også et miljø at tænke på.

Skift til LED – Det rykker

LED bruger bare SÅ lidt strøm og holder så meget længere, at du bør skifte til LED, hver eneste gang en pærer springer.

Ja, selv funktionsdygtige pærer kan skiftes med fordel, fordi de ganske enkelt fiser enormt meget strøm af kontra LED.

Har I indbygningsposts, ja så har I også en væld af pærer, der fyrer strøm af. Der kan I spare kassen på at skifte til LED.

Skift når pærerne går ud

Den bedste økonomi opnår I ved at skifte, når en pære springer.

Husk, der er betalt penge for de pærer som sidder over det hele og skifter I dem før de springer, så giver det sjældent mening økonomisk.

Skift til vandsparebruser

En vandsparebruser kom vist frem fra 20 år siden og måden den spare på, er ved at have minder huller og dermed kraftigere stråler ned i dit stakkels hoved.

Der er ikke rigtigt udviklet noget mere interessant på det område, men en måde at spare stort på, er ved at gå kortere tid i bad.

Det lyder latterligt, for det er jo klart. Men lur mig om du ikke står og snorker i badet hver morgen som du plejer alligevel.

Prøv at effektiviser ved at børste tænder i det kolde vand, når bruseren lige er tændt og hurtigt gå i gang med indsæbning – luk eventuelt vandet under indsæbning.

Du kan sagtens komme ned på 50% forbrug af varmt badevand ved kun at tænke dig lidt om og ikke bare stå og glo.

Skyl ikke af før opvaskeren

Helt nye moderne opvaskemaskiner vasker rent også selv om du ikke har skyllet af.

Det er derfor i dag komplet spild af vand at stå og skylle af, før det sættes i opvasken.

Husk også at vælg økonomiprogrammet og ikke det hurtigste. Det program som er angivet som ECO, det er der du får den billigste vask.
Det er typisk et program, der tager godt en time længere end de andre programmer.

Sæt den i gang når I går i seng, så er strømmen også billigere.

Sørg for afkalkning

Både opvaskemaskine og vaskemaskine bliver kalket til i løbet af få år og varmelegemet kommer på overarbejde,når det er indhyllet i et tykt kalklag.

Sørg for at køre maskinrens jævnligt og gerne med et produkt, der er særligt godt til at fjerne kalk.

Snavs skal maskinen nok selv få væk, men kalken er udfordringen.

Vælg den rigtige assistance til dt bogholderi24.3.2024 11:52:53 CET | Pressemeddelelse

At implementere robust bogholderi er afgørende for enhver virksomhed, især for webshops, hvor nøjagtighed og effektivitet i håndteringen af online transaktioner og økonomiske data er essentielt. Effektiv bogføring sikrer overholdelse af regnskabsstandarder og tilbyder indsigt i virksomhedens økonomiske tilstand. Med digitaliseringens fremmarch er automatiserede systemer og cloud-løsninger blevet populære for deres evne til at give et realtidsbillede af finanser og forenkle bogføringsopgaver. For webshops er det vigtigt at vælge bogføringstjenester, der forstår e-handelens dynamik og kan integrere med andre systemer for effektiv drift. Udover de grundlæggende bogføringsopgaver som fakturering, debitor- og kreditorstyring, og lønadministration, skal webshop-bogholderi også tage højde for unikke udfordringer såsom international momsbehandling, e-handelstransaktioner og integration med e-handelsplatforme. Dette kræver en bogføringsløsning, der er fleksibel og kan tilpasses den hurtigt skif

Mac værksted åbner for 1-times service i hele landet22.3.2024 10:05:14 CET | Pressemeddelelse

Står du i en presset situation, hvor din Mac skal have skiftet batteri eller skærmen er gået i stykker, men hvor du ikke kan undvære den, så er der heldigvis en god mulighed for en hurtig løsning Har du brug for akut reparation Står du med en deadline eller blot noget arbejder der skal udføres her og nu - og er din Mac dit arbejdsredskab- så kan du være i en presset situation, hvis skærmen er gået eller der er behov for batteriskifte. Heldigvis er der en mulighed for at få lavet Mac reparation af batteri eller skærm indenfor en time. Det gør de nemlig hos PC Service Center. Er den pågældende skærm eller batteri på lager, bliver dette skiftet indenfor en time. Denne 1-times service kan udføres i hele landet. Stor erfaring og højt teknisk niveau Hos PC Service Center har de mere end 20 års erfaring med reparation af Mac. Så du ved at du får service fra folk med de rette kompetencer og det rigtige tekniske niveau, når du sender din Mac til reparation. Dette er en virksomhed med højt tekni