DAMPA ApS

Energi Fyn klar med tilskud til DAMPA LED-lys

Virksomheder, organisationer og offentlige institutioner, der har DAMPA Clip in-lofter, kan få et solidt tilskud fra Energi Fyn, hvis de investerer i DAMPAs nye LED-lyspaneler. Investeringen er betalt på to til fire år.
Bygherrer, der har svært ved at overskue en totalløsning, kan måske bedre se sig ud af det med tilskud, påpeger Henning Rask, t.v., energisparechef i Energi Fyn. Foto: PR.

I 2017 introducerede den verdenskendte producent af lyddæmpende metallofter DAMPA deres egne LED-lyspaneler, der er fuldt integrerbare i DAMPAs meget udbredte Clip in-lofter. De giver en besparelse på op til 60 procent og har en levetid på 15 år. Nu kommer næste gode nyhed for ejere af disse Clip in-lofter: Energi Fyn, der også er med i den fynsk-dominerede klynge af virksomheder bag LED-løsningen, er klar med tilskud til alle, der investerer i de nye LED-lyspaneler. Tilskuddet fra energiselskabernes energispareindsats er med til at bringe tilbagebetalingstiden helt ned på to til fire år. Besparelsen kan gå på bundlinjen eller bruges til forretningsudvikling.

Da vi hørte om dette klyngeprojekt, var vi straks interesserede. Vi vil gerne understøtte udviklingen og den grønne omstilling på Fyn, og dette samarbejde kan øge fokus på at mindske energiforbruget i de fynske virksomheder. Det er en god idé for miljøet. Vi for vores del bidrager med viden om optimering af tekniske anlæg i virksomheder. Og vi yder tilskud til projekter, der reducerer energiforbruget, siger Henning Rask, energisparechef hos Energi Fyn.

35.000 kr. i tilskud pr. 100.000 kWh

Sagen er nemlig den, at det udløser 35 øre i tilskud, når man sparer én kilowatt-time det første år. Hvis overgangen til DAMPAs LED-lyspaneler giver en skønsmæssig besparelse på 100.000 kWh det første år, så opnås der med andre ord et engangstilskud på 35.000 kr. ekskl. moms. Opgaven med at vurdere besparelsen ved skiftet til DAMPA LED-lys kan foretages af en af de andre partnere i klyngen, Danmind eller TS-gruppen. Disse kan også udføre arbejdet med udskiftningen. Endelig kan den femte partner i klyngen, Grenke Leasing, hjælpe med finansieringen.

Tilskuddet er med til at gøre projektet mere rentabelt for den enkelte virksomhed, når den gennemfører en omstilling til LED-lys. Virksomhederne får et beslutningsgrundlag, der gør det mere attraktivt for dem at investere i det, påpeger Henning Rask.

International forpligtelse

Danmark har forpligtet sig internationalt til at reducere CO2-udledningen. Energi Fyn og de andre energiselskaber understøtter dette mål og har indgået aftale med regeringen om en indsats for at reducere energiforbruget i Danmark. Aftalen har i sin nuværende form eksisteret siden 2006.

Derfor er vi med i klyngeprojektet. Det understøtter vore mål om øget energieffektivitet, og vi ser arbejdet med optimering af energiforbruget i virksomhederne som en naturlig del af vores engagement som virksomhedens energileverandør, slutter Henning Rask.

Deltagerne i klyngen er DAMPA, Energi Fyn, Danmind, TS-Gruppen og GRENKELEASING.

Energi Fyn er fynboernes elselskab og deltager aktivt i udviklingen af et bæredygtigt energisystem, ligesom Energi Fyn er med til at udvikle Fyn gennem blandt andet investeringer i fibernettet samt forskning og udvikling. http://energifyn.dk

Kontaktperson:

Henning Rask
Energisparechef, Energi Fyn
Direkte: (+45) 63 17 19 85
Mobil: (+45) 51 16 44 90
Email: hera@energifyn.dk

Billeder

Download
DAMPAs ny LED-lyspanel kan spare virksomheden eller organisationen op til 60 procent på lysregningen og giver samtidig et behageligt lys. Foto: PR.
Download
Virksomheder, der investerer i DAMPAs ny LED-lyspanel kan skønsmæssigt få 35.000 kroner i tilskud fra Energi Fyn, hvis de sparer 100.000 kWh om året. Foto: PR.

Information om DAMPA ApS

DAMPA ApS
Højeløkkevej 4A
5690 Tommerup