Endnu et solcelleanlæg indvies i Aabenraa Kommune
23.1.2023 15:52:23 CET | Aabenraa Kommune | Pressemeddelelse

Den nye klima, energi og forsyningsminister, Lars Aagaard, havde mandag taget turen til det sønderjyske for sammen med blandt andre Aabenraa Kommunes borgmester, Jan Riber Jakobsen, at indvie et nyt solcelleanlæg i Bjerndrup syd for Aabenraa, som skal producere omkring 87 millioner kWh grøn strøm om året. Til sammenligning bruger hver dansker i gennemsnit 1.600 kWh om året.
- Vi vil være frontløbere for grøn energi, og derfor er det rigtig vigtigt, at vi også har private aktører, som kan bidrage til etableringen af flere anlæg til produktion af vedvarende energi, så vi sammen kan leve op til vores klimamålsætning.
Solcelleanlægget i Bjerndrup er det tredje i kommunen, og endnu to er allerede godkendt af Byrådet, hvilket vil bringe den samlede planlagte produktion af grøn strøm fra store solcelleanlæg op på ca. 366.000.000 kWh.
Aabenraas borgmester er glad for, at der er så stor interesse for at opføre solcelleanlæg i kommunen, da det passer perfekt med Klimaplanen, som byrådet vedtog sidste år.
- Vi har med kommunens klimaplan været ambitiøse - ikke kun på egne vegne - men på hele Danmarks vegne, da vi efter planen skal reducere udledningen af drivhusgasser frem mod 2030 med 70 procent og 100 procent i 2050. Derfor er vi glade for, at vi både med de eksisterende og kommende anlæg kommer et skridt nærmere på at nå i mål med vores klimaplan siger borgmesteren og fortsætter:
- Jeg er stolt over, at Byrådet har skabt rammerne for, at vi har nogle af verdens største anlæg for vedvarende energi inden for sol og biogas i Aabenraa Kommune, og senere på året får vi også et Power-to-X-anlæg, så vi kan godt være stolte af indsatsen for den grønne omstilling.
Den grønne strøm, som bliver produceret på de nuværende og kommende solcelleanlæg, skal blandt andet bruges til at producere grønt brændstof som brint eller e-methanol.
Solcelleparken i Bjerndrup dækker et areal på ca. 93 hektar, hvilket svarer til omkring 130 fodboldbaner, og er bygget af Better Energy, som også står for driften af anlægget.
Kontakter
Jan Riber Jakobsen
Borgmester, Aabenraa Kommune
Tlf. 29 32 25 30
E-mail: jrj@aabenraa.dk
Jonas Fievé
Kommunikationskonsulent, Aabenraa Kommune
Tlf. 24 91 79 28
E-mail: jfie@aabenraa.dk
Billeder
Information om Aabenraa Kommune
BETINGELSER FOR BRUG AF BILLEDMATERIALE:
- Rettigheden til anvendelse af medfølgende billedmateriale er udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende nyhed og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.
- Anvendelse skal altid ske med angivelse af hele den oplyste billedbyline.

Følg pressemeddelelser fra Aabenraa Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aabenraa Kommune
Aabenraa Kommune og Region Syddanmark er enige om overdragelsesaftale som led i Sundhedsreformen26.6.2026 08:44:55 CEST | Pressemeddelelse
1. januar 2027 overgår en række opgaver og medarbejdere fra Aabenraa Kommune til Region Syddanmark. Det er en del af Sundhedsreformen, som et flertal i Folketinget præsenterede i 2024.
Kulturarv, kyst og stærke attraktioner skal styrke helårsturismen i Sydøstjylland17.6.2026 13:46:22 CEST | Pressemeddelelse
Historiske pejlemærker, moderne oplevelser, levende købstæder, fjorde og øer spiller hovedrollerne i en ny udviklingsplan, der skal styrke turismen i det sydøstlige Jylland frem mod 2030. Målet er blandt andet 3,4 mia. kr. mere i turismeomsætning og flere gæster uden for højsæsonen.
Indvielse af motorvejsbro ved Padborg søndag 28. juni1.5.2026 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Søndag 28. juni kl. 11.00 indvies den nye motorvejsbro ved Padborg. Motorvejsbroen forbinder erhvervsområdet Padborg Vest med erhvervsområdet øst for broen. Indvielsen omfatter både en officiel del og et broløb, hvor man kan løbe, cykle eller gå over den nye bro.
Aabenraa Kommune sætter demensvenlig sundhed på dagsordenen i uge 1930.4.2026 12:41:49 CEST | Pressemeddelelse
Fra 4.-11. maj markerer Aabenraa Kommune Demensugen 2026 med temaet ’Demensvenlig sundhed’. Aabenraa Kommune sætter fokus på forebyggelse og udbredelse af viden om demens. Ambitionen er at gøre mødet og dialogen mellem borgere, pårørende og fagpersoner mere tryg.
Aabenraa Kommune vedtager strategi for Power-to-X30.4.2026 08:18:50 CEST | Pressemeddelelse
På onsdagens byrådsmøde vedtog et enigt Byråd strategi for Power-to-X og følgeeffekter for 2026-2035.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum



