Endnu et bandeoverfald mod en fængselsbetjent

Det skal indføres en nultolerancepolitik overfor voldelige bandeindsatte. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet, efter en fængselsbetjent i dag er blevet overfaldet i Vestre Fængsel af en banderelateret fange.

Overfaldet sker umotiveret uden forudgående kontroverser mellem betjent og fange.

Den mandlige fængselsbetjent bliver overfaldet bagfra, da fangen kommer ud af et bad. Han bliver ramt hårdt i baghovedet flere gange med en metalgenstand i en sok.

Der har i foråret været flere bandeoverfald mod fængselsbetjente. En udvikling Fængselsforbundets formand Kim Østerbye kalder stærkt bekymrende.

"Det er en fuldstændig uacceptabel udvikling. Voldspsykopater fra LTF må under ingen omstændigheder få lov ustraffet at slå løs på betjente, når det passer dem. Der er kun et svar og det er nultolerance,” siger formanden.

Læs også: Bandeoverfald i Storstrøm Fængsel

Yderligere information: Kim Østerbye 72 55 99 99

Ærgerligt med fængselslukninger1.6.2018 13:05pressemeddelelse

Det er ærgerligt, at det er nødvendigt at lukke så mange instutitioner i Kriminalforsorgen. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet, efter det i dag er blevet offentligtgjort, at et fængsel og en række arresthuse lukker helt eller delvist ned. Selvom nogle af institutionerne kun sættes i dvale, har det stadig store konsekvenser for de medarbejdere, der mister deres arbejdsplads og derfor skal flyttes til andre institutioner, påpeger Fængselsforbundets formand Kim Østerbye. ”Selvom de ikke mister deres arbejde, har det store konsekvenser, når ens arbejdsplads lukker. Der er tale om institutioner, som har eksisteret i mange år. De har alle deres egen kultur og traditioner. Det er unægteligt trist, at det nu er slut," siger han. Forbundsformanden er opmærksom på, at Kriminalforsorgen har for stor kapacitet, og det er nødvendigt at lukke pladser. Han håber dog, at man ikke lukker for meget. "I øjeblikket strømmer det ind med fanger, så man må håbe, at Kriminalforsorgen har styr på belæ