Endnu et bandeoverfald mod en fængselsbetjent

Det skal indføres en nultolerancepolitik overfor voldelige bandeindsatte. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet, efter en fængselsbetjent i dag er blevet overfaldet i Vestre Fængsel af en banderelateret fange.

Overfaldet sker umotiveret uden forudgående kontroverser mellem betjent og fange.

Den mandlige fængselsbetjent bliver overfaldet bagfra, da fangen kommer ud af et bad. Han bliver ramt hårdt i baghovedet flere gange med en metalgenstand i en sok.

Der har i foråret været flere bandeoverfald mod fængselsbetjente. En udvikling Fængselsforbundets formand Kim Østerbye kalder stærkt bekymrende.

"Det er en fuldstændig uacceptabel udvikling. Voldspsykopater fra LTF må under ingen omstændigheder få lov ustraffet at slå løs på betjente, når det passer dem. Der er kun et svar og det er nultolerance,” siger formanden.

Læs også: Bandeoverfald i Storstrøm Fængsel

Yderligere information: Kim Østerbye 72 55 99 99

Fængselsforbundet har cirka 3.500 medlemmer og repræsenterer fængselsbetjente, værkmestre og uniformerede ledere i Kriminalforsorgen i Danmark, Grønland og på Færøerne. Desuden repræsenterer forbundet fiskerikontrollører i Fiskeristyrelsen. Vi er uafhængige af partipolitik og fokuserer alene på at forbedre vores medlemmers arbejdsliv.

Fængselsforbundet om fangeflugt: "Professionelle kriminelle skyr ingen midler"26.9.2018 14:56pressemeddelelse

Vi bliver nødt til at tage internationale kriminelle langt mere alvorligt i fængslerne. Sådan lyder reaktionen fra Fængselsforbundet efter dagens fangeflugt, hvor en 32-årig fange fra Storstrøm Fængsel blev befriet fra Nykøbing Falster Sygehus af bevæbnede gerningsmænd. Fængselsforbundets formand Kim Østerbye siger: ”Det er udtryk for en udvikling blandt kriminelle, som er meget bekymrende. Vi håndterer i stigende grad professionelle kriminelle med store internationale netværk, og som ikke skyr nogen midler for at befri en fange. Det bliver Kriminalforsorgen nødt til at forholde sig bedre til, så vi er rustet til virkeligheden." Kim Østerbye sender samtidig sine tanker til de fængselsbetjente, som blev truet med skydevåben under befrielsesaktionen: ”Jeg håber virkelig, de er OK, efter at de blev truet på livet i dag. Man kan næsten ikke forestille noget værre."