Endnu et bandeoverfald mod en fængselsbetjent

Det skal indføres en nultolerancepolitik overfor voldelige bandeindsatte. Sådan lyder budskabet fra Fængselsforbundet, efter en fængselsbetjent i dag er blevet overfaldet i Vestre Fængsel af en banderelateret fange.

Overfaldet sker umotiveret uden forudgående kontroverser mellem betjent og fange.

Den mandlige fængselsbetjent bliver overfaldet bagfra, da fangen kommer ud af et bad. Han bliver ramt hårdt i baghovedet flere gange med en metalgenstand i en sok.

Der har i foråret været flere bandeoverfald mod fængselsbetjente. En udvikling Fængselsforbundets formand Kim Østerbye kalder stærkt bekymrende.

"Det er en fuldstændig uacceptabel udvikling. Voldspsykopater fra LTF må under ingen omstændigheder få lov ustraffet at slå løs på betjente, når det passer dem. Der er kun et svar og det er nultolerance,” siger formanden.

Læs også: Bandeoverfald i Storstrøm Fængsel

Yderligere information: Kim Østerbye 72 55 99 99

Fængselsforbundet har cirka 3.500 medlemmer og repræsenterer fængselsbetjente, værkmestre og uniformerede ledere i Kriminalforsorgen i Danmark, Grønland og på Færøerne. Desuden repræsenterer forbundet fiskerikontrollører i Fiskeristyrelsen. Vi er uafhængige af partipolitik og fokuserer alene på at forbedre vores medlemmers arbejdsliv.

Fængselsbetjent overfaldet af psykisk syg indsat27.7.2018 12:51pressemeddelelse

En indsat slog i onsdags en fængselsbetjent, så han flækker læben og må på skadestuen. Overfaldet sker udenfor den indsattes celle efter en samtale mellem betjenten og den indsatte i Herstedvester Fængsel i Albertslund. Fængslet huser de allerfarligste indsatte i Danmark, og den indsatte, der slog, er alvorligt psykisk syg. Ifølge tillidsrepræsentant i Herstedvester Fængsel John Rasmussen er der brug for et større fokus på den belastning, som psykisk syge indsatte er for fængsler og arresthuse. “Psykisk syge i fængslerne er et kæmpe problem. Det slider ekstremt meget på personalet, at arbejde med hårdt belastede kriminelle, når de samtidig har alvorlige psykiske lidelser. Derfor er det på tide, at der gøres en ekstra indsats fra Kriminalforsorgens side i forhold til at håndtere den opgave også,” siger han. John Rasmussen er frustreret over, at fængslerne og hans kollegaer skal agere skraldespand for det, han kalder en fejlslagen psykiatri. “Vi oplever alt for ofte, at indsatte ikke får