Endelig noget til rygerne

Nu kommer der endelig noget til rygerne fra Kræftens Bekæmpelse. Dog med tilføjelsen 'Du skal bare lige stoppe først'. I februar skal udsigten til et rejsegavekort på 50.000 kroner til Atlantis Rejser nemlig få danskere, der ryger, til at melde sig til en konkurrence om at holde sig røgfri i en måned.

Mange, som ryger, ønsker at holde op. Men det er svært, og der skal ofte flere forsøg til. Men flere studier viser, at netop konkurrencer er et effektivt middel til at kvitte tobakken.

- Med konkurrencen vil vi skabe en anledning til at give rygestoppet en chance, og tidligere erfaringer viser at cirka hver fjerde holder sig røgfri efter deltagelse i en konkurrence som denne, fortæller projektleder i Kræftens Bekæmpelse, Karin Mejding.

App øger vinderchance

Der er derfor høje forventninger til effekten af konkurrencen, som kombineres med et andet velafprøvet middel til rygestop, nemlig rygestopprogrammet e-kvit, der giver støtte gennem personlige beskeder, film og mulighed for at skrive sammen med andre i samme situation.

- Når man tilmelder sig konkurrencen, tilmeldes man samtidig e-kvit, og med den støtte og opbakning, som e-kvit tilbyder, hjælpes man godt på vej i sit rygestop, siger Karin Mejding.

Selvom et rygestopforløb er alvor for den, som vil blive røgfri, er konkurrencens blikfang en humoristisk film, der skal skabe opmærksomhed hos målgruppen rundt omkring på internettet.

Tilmelding inden 28. februar

Det er muligt at tilmelde sig indtil den 28. februar med 1. marts som stopdato. Derefter handler det om at holde sig røgfri i hele marts måned. Kun voksne, som ryger dagligt, kan deltage i konkurrencen. Vinderen, som findes ved lodtrækning, skal være villig til at stå frem med navn og foto.

Se kampagnefilmen og læs mere om konkurrencen på:

Karin Mejding
Projektleder, Kræftens Bekæmpelse
tlf. 3525 7674
Email: mejding@cancer.dk

Ida Pedersen, Hanstholm, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 17:00pressemeddelelse

Ida Pedersen, Hanstholm, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse, som hun har siddet i siden 2015. Ida Pedersen er uddannet sygeplejerske, har et diplom i offentlig forvaltning og er medlem af kommunalbestyrelsen. - Gennem mit arbejde som sygeplejerske oplever jeg desværre stadig patienter og pårørende, der føler sig svigtet. De mangler støtte og vejledning om behandlingsmuligheder og rette individuelle opfølgningsforløb. Jeg vil gerne arbejde for, at alle aktører bidrager til bedst mulige forløb, siger hun.

Helle Pappot, Allerød, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 16:57pressemeddelelse

Overlæge, dr.med Helle Pappot, Allerød ,er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Hun har været medlem af hovedbestyrelsen siden 2015 og vil arbejde for bedst mulig patient- og pårørende-inddragelse på kræftområdet ud fra patienternes ønske. - I mit job som overlæge på Rigshospitalets kræftafdeling (onkologisk klinik) møder jeg rigtig mange kræftpatienter og deres pårørende. Det er mit indtryk, at mange af de mennesker, jeg møder, ønsker at tage aktivt del i kræftforløbe, siger Helle Pappot, der i hovedbestyrelsen også vil arbejde for at fastholde Kræftens Bekæmpelses store engagement i og støtte til alle aspekter af kræftforskning.