Endelig forlader vi det analoge sovekammer

Det Digitale Vækstpanels anbefalinger er et tiltrængt løft til vores digitale tidsalder. Men vi skal også sikre os, at vi i fremtiden kan understøtte vores digitale førerposition ved ikke kun at tiltrække og fastholde de nødvendige kompetencer i det private, men også i den offentlige sektor.

Det er 33 relevante og tiltrængte anbefalinger, Det Digitale Vækstpanel kommer med i dag. Især Teknologipagten vækker begejstring hos IDA, fordi den fokuserer på, at Danmark i mange år har forsømt at uddanne den arbejdskraft, som erhvervslivet står og skriger på.

Erhvervs- og vækstminister, Brian Mikkelsen (K), påpeger i denne forbindelse, at vi i de kommende 10 år kommer til at mangle knap 20.000 medarbejdere med IT-kompetencer. Især er der mangel på ingeniører, naturvidenskabelige kandidater og faglærte med teknisk baggrund.

”Mange af initiativerne fra Vækstpanelet kan være med til at løfte Danmark ud af det analoge sovekammer og ind i en ny digital tidsalder. Nu har vi fået Teknologipagten, og det kommer forhåbentligt til at smitte af mange år fremover på erhvervslivet. Men vi skal samtidigt sikre os, at det offentlige også er rustet til at tiltrække de nødvendige kompetencer, så både det private og det offentlige er klar at omfavne digitaliseringen,” siger Per Diget, formand for IDAs Erhvervs- og Vækstudvalg.

En ny og endnu ikke offentliggjort IDA-analyse viser, at det offentlige kan have udfordringer i kampen om de digitale talenter. Vi har spurgt, hvad der kan motivere IDA’s IT-professionelle til at skifte sektor, og halvdelen svarer, at de vil have mere i løn og/eller bedre bonus. I og med det offentlige ikke er lønførende, kan det offentlige få vanskeligheder ved dels at løfte sig selv ind i den digitale tidsalder og dels ved at understøtte den digitale transformation i det private.

”Hvis Danmark skal få del i værditilvæksten, så kræver det, at der kommer mere fokus på kompetenceløft og mindre på sparerunder i det offentlige. Det er især på den korte bane, det offentlige kan være pressede, for når visioner og handlingsplaner for det offentlige sættes i søen, glemmer man ofte at have fokus på, om medarbejderne har de rette kompetencer til at løfte visionerne sikkert i havn. Men hvis Teknologipagten lykkes, ser det godt ud for fremtidens digitale Danmark – både i det private og i det offentlige,” siger Per Diget.

Kontakt presserådgiver Tina Splidsboel tlf. 60 666 700 - mail: tsp@ida.dk