En velkommen håndsrækning til energiforbrugerne

De ekstremt høje energipriser, som vi har udsigt til hen over vinteren, er en trussel mod mange familiers og små erhvervsdrivendes økonomi. Regeringen vil give forbrugerne mulighed for at indefryse en del af de kommende el- og gasregninger. Det bliver en stor administrativ udfordring for elhandelsselskaberne, men det er en velkommen håndsrækning til forbrugerne i en svær tid, mener Green Power Denmark.

– Vi deler den store bekymring for de høje el- og gaspriser. Forbrugerne går en hård vinter i møde, og for nogle vil det være svært at skaffe pengene til at betale de store el- og varmeregninger. Det tager vi meget alvorligt, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.

– På lidt længere sigt vil elpriserne helt sikkert falde igen. Solceller og vindmøller leverer den billigste strøm, og mere strøm fra vedvarende energi betyder mindre dyr strøm fra naturgas. Så i takt med den grønne omstilling, og med at vi kommer af med afhængigheden af gas, vil priserne falde. Derfor er det en meget velkommen håndsrækning til forbrugerne, at de får mulighed for at skubbe dele af betalingen af den kommende vinters store regninger ud i fremtiden, siger Kristian Jensen.

Det er flere fordele ved at udskyde betalingen af el- og gasregningerne i stedet for give tilskud eller anden hjælp til forbrugerne. Det vil kun i begrænset omfang belaste de offentlige budgetter. Det vil ikke føre til yderligere inflation, og forbrugerne vil fortsat have et stærkt incitament til at spare på energien.

– I den kommende vinter skal vi gøre alt, hvad der er muligt for at spare på energien. Vi ser allerede tegn på, at forbruget af energi falder, og den udvikling skal helst fortsætte. Hvis vi alle sammen sparer lidt, vil der blive færre timer, hvor vi skal bruge de dyre brændsler til at producere strøm, siger Kristian Jensen.

Branchen gør allerede i dag alt, hvad der er muligt, for at hjælpe kunderne. Dette forslag vil give selskaberne flere redskaber.

– Ingen virksomheder ønsker, at deres varer bliver så dyre, at kunderne ikke kan betale dem. Derfor er energiselskaberne naturligvis klar til at hjælpe de kunder, som ønsker at udskyde en del af betalingen. Men det er ikke gratis for selskaberne. Det vil føre store administrative omkostninger med sig, siger Kristian Jensen.

Administrativt er det noget af en opgave, når man skal kunne håndtere en opdeling af henimod 3,8 millioner energiregninger. For at dette kan gøres ordentligt og sikkert, anbefaler Green Power Denmark, at muligheden for at udskyde betalingen først kommer til at gælde for de kommende regninger, der bliver sendt ud i november.

Vi fjerner forhindringer, så vi kan få elnet til tiden28.9.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse