Kebony

En vedligeholdelsesfri sommerhusdrøm

Mange drømmer om et lækkert sommerhus ved stranden – tæt på havet, med mågeskrig og vind i håret. På Boeslum Strand i Jylland har arkitekt Elin Donskov skabt et sådant ferieparadis.
SOMMERHUS I KEBONY: Feriehuset på Boeslum Strand uden for Aarhus har en dejlig beliggenhed. En af de vigtigste ting for bygningens stil og holdbarhed er facadebeklædningen. Foto: Aksel Jermstad.

Den anerkendte danske arkitekt har lang erfaring med at tegne villaer og sommerhuse tæt på naturen. Et arbejde som kræver, at arkitekten tager særlige hensyn.

- Når man skal bygge huse i et naturlandskab, skal det gøres med stor respekt. Et sommerhus ved stranden må ikke være dominerende, men tværtimod tilpasses omgivelserne, så naturens farver og teksturer ikke overdøves. Bæredygtige naturmaterialer, som f.eks. kvalitetstræværk, gør sig godt i forhold til både jord, bjerge, hav og himmel, forklarer hun.

Skal tåle vind og vejr

Sommerhuset på Boeslum Strand udenfor Århus har til stor glæde for beboerne en dejlig beliggenhed med 180 graders udsigt mod havet. For arkitekt Elin betyder en beliggenhed, der udsættes for vejrliget, imidlertid, at der må stilles helt andre krav til boligen og de materialer, der anvendes.

- Noget af det vigtigste for bygningens stil og holdbarhed er facadens beklædning. En naturlig facade, som vil patinere skønt over tid, er meget værdifuld og ikke mindst elegant. Desuden er det meget vigtigt at vælge en type beklædning, som kan tåle at blive udsat for vind og vejr uden behandling, ikke mindst i områder hvor den er udsat for stærk vind og muligvis stænk af saltvand.

Når kvalitet betyder noget

Valget faldt til slut på norskudviklede Kebony pga. træets robuste og fleksible egenskaber.

- Kebony har en ekstremt lang holdbarhed. Med årene får det også en nydelig grå farve. En anden klar fordel med Kebony er, at det er utrolig formstabilt og nemt at arbejde med på et detaljeret niveau, som f.eks. når der skal laves fine hjørner. Det er faktisk en af de vigtigste faktorer, jeg ser på som arkitekt, når jeg vælger træværk til beklædning, afslører hun.

For husejerne var det vigtigste derimod ønsket om træværk med en elegant sølvgrå farvenuance og et naturlig udtryk samtidigt med, det skulle være vedligeholdelsesfri beklædning.

Minder om ædeltræ

Ifølge Elin er træværk med lang levetid og en rustik, vejrbidt overflade en drøm for enhver arkitekt, som designer huse til åbne landskaber. Men også blandt andre i branchen er det en kontinuerlig udfordring at finde træværk, som både er robust og fleksibelt nok at arbejde med. Derfor er det oftest fagfolk, som først får øjnene op for Kebony.

- I dette projekt var det bygherren selv, der introducerede Kebony som et produkt, vi burde se nærmere på, fortæller Elin.

- Tømreren var også meget positiv over for Kebony og dets egenskaber under forarbejdet. Imprægneringen gør træværket tungt og hårdt, så det både i udseende og kvalitet minder mere om en ædel træsort.

Populært blandt familier

Kebony er særlig populær blandt miljøbevidste børnefamilier, fordi træet er lige så sikkert som ubehandlet træ og ikke indeholder hverken giftstoffer eller kemikalier. Det tåler også sol og varme godt uden at blive for varmt, noget som gør det til et foretrukket valg til terrasser og udendørsområder. Det, at Kebony fås i flere forskellige profiler, gør det nemt at finde en type, som passer til ethvert projekt.

Elin arbejder med forskellige kunder og behov, men indrømmer, at hun selv har en favorit blandt Kebony-typerne.

- Personligt foretrækker jeg Kebonys Character-profil, som har en del naturlige kviste. Det opleves levende og interessant som facadeoverflade og giver huset en mere rustik karakter.

Billeder

Information om Kebony

Kebony
Hoffsveien 48

+47 06125https://www.kebony.no/

Om Kebony

Kebony er miljøvenligt træværk i høj kvalitet, som ikke kræver anden vedligeholdelse end almindelig rengøring. Kebony hardokumenterede gode egenskabertil en række forskellige anvendelsesområder og anvendes i stor stil til terrasse og facadebeklædning.

Teknologien bag Kebony® er en miljøvenlig og patenteret træbehandlingsproces, udviklet i Norge. Denne proces forbedrer træets egenskaber ved hjælp af en biobaseret væske. Processen giver træets cellestruktur en permanent ændring med de allerbedste egenskaber og en dyb brun farve,som kan sammenlignes med eksklusive tropiske træsorter.

Følg pressemeddelelser fra Kebony

Flere pressemeddelelser fra Kebony

Kebony lægger sidste hånd på elegant udvendig terrasse i London20.3.2019 13:03:37 CET | Pressemeddelelse

Med en beliggenhed midt i det centrale London er en nybygning med et kontorareal på 14.416 m² af højeste kvalitet på en af de mest eftertragtede grunde i den engelske hovedstad som forvandlet efter etablering af en smukt anlagt tagterrasse. Kebony, det smukke træmateriale, der anbefales af førende arkitekter, blev valgt til taget, hvorfra der er en fantastisk udsigt ud over Londons ikoniske skyline.