En værktøjskasse fra Dansk Byggeri til Morsø Kommune

Dansk Byggeri Nordjylland og Morsø Kommune har drøftet forskellige bygge- og anlægstemaer på det årlige dialogmøde. Der var ros fra byggeriet til flere erhvervsvenlige tiltag og en opfordring til at anvende byggeriets juridiske aftalegrundlag AB18 uden afvigelser og døgnåbent på genbrugspladsen.

Repræsentanter fra Dansk Byggeri Nordjylland samt Morsø Kommune har netop været samlet til dialog- og opfølgningsmøde. I år fik borgmesteren overrakt en værktøjskasse med forskellige tilbud fra Dansk Byggeri. Tilbuddene kan medvirke til at løse nogle af de udfordringer, som både branchen og kommunen står overfor.

- Vi præsenterede forskellige redskaber, blandt andet Dansk Byggeris nye rekrutteringsstrategi og virksomhedsbank. I vores virksomhedsbank tilbyder flere bygge- og anlægsvirksomheder sig i forhold til en tættere kontakt mellem folkeskolerne og vores branche, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

Han deltog i mødet på Morsø Rådhus sammen med Erik Yde og Poul Bak Pedersen, som er de lokale repræsentanter i Dansk Byggeri.

Samarbejde med kommune og erhvervsråd
- Lokalt kvitterede vi for et godt samarbejde mellem Morsø Kommune og bygge- og anlægsbranchen. Jeg synes vi har haft en god dialog med Morsø Kommune og Erhvervsrådet i løbet af året om emner af betydning for branchen, siger Poul Bak Pedersen.

På mødet drøftedes emner som genbrugspladser, byggesagsbehandling og udbudspolitik.

Henrik Holm anbefalede borgmester Hans Ejner Bertelsen at anvende det nye aftalegrundlag AB18 uden fravigelser. Der blev også fremlagt forslag til døgnåbent på genbrugspladsen, og endelig et forslag om at hæve bagatelgrænsen for, hvornår virksomheden skal stille økonomisk garanti for bygge- og anlægsprojekter, til 1.000.000 kroner.

- Disse tiltag vil gøre det lettere at drive håndværksvirksomhed på Mors, siger Henrik Holm.

Morsø Kommune bruger allerede nu i udstrakt grad aftalegrundlaget, som det foreligger, og borgmesteren takkede for de øvrige forslag. Han synes, de lyder fornuftige og lovede, at kommunen vil vurdere dem grundigt.

Mange bygge- og anlægsprojekter
På mødet informerede borgmesteren om de kommende kommunale bygge- og anlægsprojekter i kommunen. Der er glædeligvis gang i mange aktiviteter i Morsø Kommune.

- Fra kommunens side har vi stor fokus på byggesagsbehandlingen, og forsøger at være fleksible i den daglige sagsbehandling. Vi prioriterer den tætte kontakt med virksomhederne højt. Det sker blandt andet ved at holde et dialogmøde som dette, men også i den jævnlige kontakt mellem kommunen, borgerne og virksomhederne. Det vil vi fortsætte med i de kommende år, siger borgmester Hans Ejner Bertelsen. Erik Yde tilkendegav, at der var stor tilfredshed med den fleksibilitet, der er i kommunens sagsbehandling.

Flere skal vælge en erhvervsuddannelse
Morsø Kommune har allerede en målrettet indsats for at fremme interessen for håndværksfagene blandt kommunens unge, som kommunen blandt andet arbejder tæt sammen med Dansk Byggeri og de lokale håndværksvirksomheder om. 49 procent af de unge har således valgt en erhvervsuddannelse.

- Samarbejdet med erhvervslivet er nøglen til flere unge i byggeri og håndværk, udtaler Hans Ejner Bertelsen.

Begge parter ser frem til at fortsætte og udbygge de gode relationer mellem kommunen, de lokale bygge- og anlægsvirksomheder og Dansk Byggeri.

På Dansk Byggeris årlige rangliste over kommunernes erhvervsvenlighed rykkede Morsø Kommune seks pladser frem til en plads som nummer 29. Kommunen er dermed den næst mest erhvervsvenlige kommune i Nordjylland efter Thisted.

Borgmester i Morsø Kommune Hans Ejner Bertelsen, mobil 24 79 22 85
Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Henrik Holm, mobil 24 88 71 71
Lokalforeningsformand i Byg Morsø Poul Bak Pedersen, mobil 20 33 17 71

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job