En tredjedel flere konkurser i byggeriet på et år

Bølgen af konkurser i bygge- og anlægsbranchen fortsatte i juli En af årsagerne er, at nogle virksomheder gaber over for mange og for store opgaver og undervejs mister overblikket og dermed fokus på det, de er gode til.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at 71 bygge- og anlægsvirksomheder måtte dreje nøglen om i juli. Til sammenligning var der 47 konkurser i juli sidste år.

- Med de nye tal for juli måned, fortsætter tendensen fra første halvår – nemlig at antallet af konkurser i bygge- og anlægsbranchen stiger. Det betyder også, at vi i Dansk Byggeri har opgivet håbet om, at 2018 vil byde på færre konkurser end 2017, siger analysechef Andreas Fernstrøm.

Der har indtil videre i år været 539 konkurser i bygge- og anlægsbranchen. Det er 127 flere end på samme tidspunkt sidste år, altså næsten en tredjedel flere.

- Generelt går det godt i branchen, men for nogle virksomheder går det lidt for hurtigt. Der kommer for mange ordrer ind, og så overopheder de og mister overblikket. Når det sker, stiger risikoen for, at opgaverne ikke bliver gjort færdige, som de skal - og man ender ud med røde tal på bundlinjen, siger analysechef Andreas Fernstrøm, Dansk Byggeri.

Dansk Byggeri: Politikerne svigter de små virksomheder14.8.2018 07:45pressemeddelelse

Danmarks erhvervsliv er domineret af helt små virksomheder med under 10 ansatte. De udgør 93 procent af samtlige danske virksomheder. Men når politikerne tager initiativer, der skal lette hverdagen for erhvervslivet, bliver de små overset. Det skal der gøres noget ved, mener Dansk Byggeri, der er klar med 12 helt konkrete forslag, som med små midler vil gavne ikke bare mikrovirksomhederne men hele samfundsøkonomien.

SF og Dansk Byggeri: Millioninvesteringer i skolernes indeklima nødvendige13.8.2018 09:28pressemeddelelse

Når en del af skoleeleverne starter på et nyt skoleår efter sommerferien på mandag, bliver det i klasseværelser med ulovlig ventilation, for høje temperaturer og skimmelsvamp i hjørnerne. På hver femte af de skoler, Arbejdstilsynet kontrollerede sidste år, var den gal med indeklimaet. Det er under al kritik, mener SF og Dansk Byggeri, der er klar med et fælles forslag til at rette op på situationen.