Turbine Forlaget A/S

En ny introduktion til nordisk mytologi

I "Guder og gudinder i nordisk mytologi" har etnolog og folklorist Karen Bek-Pedersen lavet en række gudeportrætter af guder og gudinder i nordisk mytologi. Hun har samlet et bredt udvalg af kilder for at belyse både guderne og mytologien fra så mange sider som muligt og gøre op med nogle af de forældede og sejlivede stereotyper, der er om den nordiske mytologi.
Bogens forside er præget af en detalje af nordportalen fra Urnes kirke i Norge.

Guder og gudinder i nordisk mytologi er en detaljeret gennemgang af flere af de største og mest kendte guder fra nordisk mytologi som tordenguden Thor, den vise Odin og gudernes vogter Heimdal. Men der er også blevet plads til måske mindre velkendte karakterer som Vidar, der er søn af Odin og jættekvinden Gerd og spiller en hel central rolle i myten om ragnarok. Bogen indeholder også en generel introduktion til nordisk mytologi, så alle læsere kan blive klogere på, hvad der faktisk står i kilderne. Læs eksempelvis mere om Lokes rolle som både ven, fjende og fosterbror, Frejas plads som kærligheds- og dødsgudinde og myten om Balders mystiske død.

Det har været Karen Bek-Pedersens ambition med bogen at formidle den nyeste forskning og indsigt i de nordiske guder og dermed give et nuanceret billede af vikingetidens trosforestillinger. Bogen indeholder blandt andet overvejelser om, hvad mytologi er, en gennemgang af kildemateriale og en ordliste med forklaring af særlige begreber. Bogen kan bruges som et forskningsværktøj, til museumsguider, formidlere, studerende eller til den interesserede læser, som gerne vil have en solid indføring i emnet eller ønsker at opdatere sin viden.

Karen Bek-Pedersen (f. 1975) er internationalt anerkendt etnolog og folklorist med en ph.d.-grad fra University of Edinburgh. Hun har forsket og undervist i nordisk mytologi og islandske sagaer siden 2003 og har en lang række akademiske udgivelser bag sig. Arbejdet med Guder og gudinder i nordisk mytologi har på mange måder mindet om at lægge et puslespil. Men der er ikke noget færdigt billede at arbejde hen imod; i stedet er der mange versioner af det samme billede, og det er de versioner, som Karen Bek-Pedersen nu har samlet til et værk på 700 sider.

Fakta om bogen:

Titel: GUDER OG GUDINDER I NORDISK MYTOLOGI
Forfatter: Karen Bek-Pedersen
Forlag: Turbine
Sidetal: 700
Vejl. pris: 349,95 kr.

Udgivelsesdato: 3. december 2021

Bogens forside er præget af en detalje af nordportalen fra Urnes kirke i Norge.

Information om Turbine Forlaget A/S

Turbine Forlaget A/S
Balticagade 10 B, 2. sal

86 12 79 16https://turbine.dk/

Forlaget Turbine blev grundlagt i 2004.

Vores profil er bred, og grundtanken er, at vi ikke lader os begrænse af hverken genre, stil eller format – vores fokus er kvaliteten i den enkelte udgivelse.

Følg pressemeddelelser fra Turbine Forlaget A/S

Flere pressemeddelelser fra Turbine Forlaget A/S

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.