En ny andelsbevægelse spirer frem på landet

Thorup Strand Kystfiskerlaug, de folkeejede dagligvarebutikker på 11 småøer og Vestervig Byfornyelse, er alle eksempler på den nye andelsorganisering, som Landdistrikternes Fællesråd og landdistriktsforsker Hanne Tanvig fra Københavns Universitet mener, er begyndt at spire frem rundt omkring i landet.

I Vestervig gik en gruppe borgere sammen for at gøre noget ved forfaldet i hovedgaden. Det er et eksempel på en ny andelsbevægelse, som spirer frem på landet, mener Landdistrikternes Fællesråd.

I løbet af de senere år er der kommet mange folkeejede tiltag som dagligvarebutikker, organiseret salg af lokale kvalitetsfødevarer og udviklingsselskaber. Det er særligt uden for de største byer, at fællesskabstanken har vundet indpas, mener Landdistrikternes Fællesråd, som oplever en klar tendens.

- I kølvandet på opblomstringen af de mange nye folkeejede tiltag, der skyder op rundt omkring i landet, kan vi se en tendens, der peger i retning af, at andelsorganiseringen igen er ved at vinde indpas i vores moderne samfund, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.

Han understreger, at andelsorganiseringen bidrager til at fastholde og udvikle erhverv og beskæftigelse i landdistrikterne, hvilket har positiv afsmitning på fastholdelse af bosætning.

Steffen Damsgaard deltager mandag den 6. februar i en landdistriktskonference på Christiansborg, der er organiseret af Kooperationen, en arbejdsgiver- og interesseorganisation for kooperative og socialøkonomiske virksomheder i Danmark.

- Jeg glæder mig meget til at deltage i Kooperationens landdistriktskonference på Christiansborg, for sammen med borgere, politikere og meningsdannere at diskutere udviklingen i landdistrikterne og finde fælles løsninger, der kan skabe yderligere aktivitet og vækst på landet, siger han

På konferencen deltager også landdistriktsforsker Hanne Tanvig fra Københavns Universitet. Hun er enig i, at der er en voksende andelsbevægelse.

- Det er gået op for flere og flere landsbysamfund, at de skal træde i karakter, hvis de vil overleve, siger hun og fortsætter:

- Nogle af de basale servicefunktioner, kommunen tidligere stod for, er nu efter strukturreformen blevet overladt til lokalsamfundet og derfor har vi set en tendens, hvor folk finder sammen i andelsbevægelser for at løse de fælles udfordringer.

Hanne Tanvig, som også deltager i konferencen, håber, at man fra politisk side vil anerkende de ny erhvervsformer, der er blomstret op, og at politikerne vil afsætte midler, måske som en del af Landdistriktspuljen.

Det er muligt at tilmelde sig Kooperationens landdistriktskonference indtil fredag den 27. januar 2017. Deltagelse er gratis.

Noa Jankovic, pressechef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk