En million julelys glimter i Tivoli i København

Mens vintermørket falder på, tænder Tivoli i København julelys i hele Haven, og hyggen og eventyret breder sig. Traditionen tro holder Tivoli sit årlige julemarked fyldt med julelys, honningkagehjerter og meget mere jul. Luciapiger fører lyset frem gennem Haven, og Nøddeknækkeren sørger for juleballet for hele familien i Koncertsalen, mens togene gør stop på julestationen Hjulkøbing. Julemanden og hans rensdyr flytter ind på Pantomimeteatret, hvor den hvidskæggede mand sidder klar til at høre, hvad artige børn ønsker sig i julegave, inden han tager tilbage til Grønland den 24. december. Tivoli julehygger fra den 17. november til og med den 31. december.

I år er der premiere på et stemningsfuldt projekteringsshow, der hver dag kan ses på Koncertsalens ikoniske facade. Med afsæt i bygningens detaljer bruges Koncertsalen som lærred for et pixel-mapping-show, der tager gæsten med på en rejse i lys og lyd. På et splitsekund kan de mange lys-pixels forvandle den kendte bygning til ukendelighed. Showetprojekteres op på Koncertsalen i et sjældent set stort format og tager publikum på en rejse med Juleekspressen, der kører gennem nordiske snelandskaber og stopper ved Julemandens værksted. De levende billeder folder sig ud over 200 m2 og er akkompagneret af Tjajkovskijs Nøddeknækker-musik.

Vedlagte juleindslag må gerne bruges redaktionelt:  https://youtu.be/m_dcnBTj0Vo

Julesødt, julepynt og julegaver på årets julemarked Mellem glimtende julelys og snedækkede træer kan man gå på opdagelse i boderne på Tivolis julemarked. Her er der sørget for pynten til årets juletræ og masser af muligheder for at få julegaverne i hus med en æbleskive i den ene hånd og gløgg i den anden. Julemarkedets boder er fyldt med alt fra søde sager og varme drikke til strik, læder og delikatesser, som er klar til at blive pakket ind og lagt under træet.

Juletoget kører igen
Stationsbyen Hjulkøbing rykker ind i Tivoli igen i år efter visit fra mange glade togrejsende til sidste års Jul i Tivoli. Jernbanetemaet er frit inspireret af tiden omkring 1900-tallet, hvor togbaner var det nyeste nye i Europa og Danmark. I Tivoli kan gæsterne gå om bord i det gamle damplokomotiv med vogne, der holder klar til afgang på perronen. Alle forlystelserne kører; ikke mindst 175-års jubilæumsnyheden Tik Tak.

Nøddeknækkeren tager generationer på balletrejse
I Koncertsalen er der gensyn med balletten Nøddeknækkeren, som er en forestilling for hele familien. I Tivolis opsætning af Nøddeknækkeren danner Haven rammen om den unge Claras drømmeverden og en verden fuld af dans og musik anført af Tivoli-ikonerne Harlekin, Columbine og Pjerrot. Traditionen tro vil det være med scenografi og kostumer af H.M. Dronning Margrethe II.

Fra flæskestegssandwich til kaviar
Æbleskiver, gløgg, honningkagehjerter, flæskestegssandwich, brændte mandler og risengrød med kanel og smørklat er noget af det, der tilbydes under Jul i Tivoli. Hjulkøbing serverer fx flæskestegssandwich, og her kan man sidde i en ”kupé” og nyde maden. På Honningkageslottet kan børnene hygge sig med at dekorere honningkagehjerter, som de kan få hjem i en gaveæske. Tivolis honningkagehjerte blev sidste år kåret til at være byens bedste af Copenhagen Food. Til dem, der vil have luksus-julehygge er der som noget nyt Afternoon Tea Extraordinaire med Dom Pérignon og trøffel-, kaviar- og østersanretninger serveret foran pejsen i Nimb Bar 9. december.

Lysdesigner i Tivoli, Jesper Garde Kongshaug, fortæller:
”Julen i år bliver udvidet med nye oplevelser, og vi bringer lyset helt ud i hjørnerne af Tivoli. I Boblespringvandet foran Nimb placeres f.eks. tre magiske laserbelyste krystalhjerter, der ikke er set før. Vi har også udviklet bæredygtigt LED-lys, der har den særlige varme glød. Der er fokus på den særegne nordiske stemning i lyset, og ambitionen er at tage gæsterne med på en lysrejse, hvor vi kan måle os med de bedste i branchen på internationalt niveau. I år er der udviklet endnu flere selfie-steder, hvor gæsterne kan tage nogle stemningsfulde billeder”.

Fyrværkerifestival i 175-års jubilæets tegn
Tivoli arrangerer Fyrværkerifestival for 14. gang. Dette års festival bliver en hyldest til Tivolis ikoner i anledning af, at forlystelseshaven i år har 175-års jubilæum. Der lægges ud med at hylde Pjerrot, hvor farverne rød og sølv bliver gennemgående, og herefter får Columbine og Harlekin deres eget fyrværkeri, hvor blå, gul og grøn fremhæves. På festivalens sidste dag, som også er Nytårsaften, bliver det Tivolis grundlægger Georg Carstensen, der kommer til at stå for skud. Festivalen skydes i gang den 25. december kl. 20.45 og afsluttes med det store Nytårsfyrværkeri den 31. december 2018 kl. 23.00På H.C. Andersen Slottet er der 175-års jubilæumsnytårsfest 31. december med festlig middag, nytårsband og dans til langt ud på natten.

• • Crazy Christmas – Fogg’s off! 7. november – 5. januar i Glassalen
  • • Juletræstænding 17. november kl. 16.30 ved Det store Springvand
  • • Fødselsdagsevent i Food Hall 17. november
  • • Nøddeknækkeren 23. november – 23. december i Koncertsalen