En milepæl for Andelskassen – står stærkere efter indfrielse af dyrt stats-lån

Den 15. juni er en stor dag i Danske Andelskassers Bank, hvis filialer er kendt under navnet Andelskassen. Banken vil efter denne dag være helt fri af statslige midler efter at have indfriet de sidste 19 mio. kroner af et dyrt statsligt hybridlån. Samtidig kan banken til den adm. direktørs store tilfredshed sætte punktum for sin nuværende kapitalplan.

Den 6. juni meddelte Danske Andelskassers Bank, at det var lykkedes for banken at rejse 105 mio. kr. i supplerende kapital gennem en udstedelse af Tier 2-kapitalbeviser samme dag. Penge, som skulle bruges til at indfri resten af bankens statslige hybridlån og styrke kapitalgrundlaget generelt.

Nu indfrier banken resten af statslånet og sætter dermed et vigtigt og endegyldigt punktum for arbejdet med sin kapitalplan, hvor netop indfrielsen af statslånet var en vigtig milepæl, forklarer adm. direktør i Danske Andelskassers Bank, Jan Pedersen:

”Siden jeg tiltrådte i bankens direktion for 8 år siden, har det været et vigtigt mål, at banken blev helt fri af statslige midler. Gennem en årrække har vi løbende foretaget delindfrielser af statslånet, som med en rente på 11,02 % har været en dyr fornøjelse. Det har taget et stykke tid at komme helt i mål – også længere tid, end jeg havde regnet med. Den 15. juni indfrier vi de sidste 19 mio. kr., så det er en milepæl for Danske Andelskassers Bank. Det er jo næsten ikke til at forestille sig, at vi for godt fem år siden havde over 2,9 mia. kr. i lån og garantier fra staten. I morgen er det et overstået kapitel. Det har en kæmpe betydning for banken og for alle medarbejderne, som har leveret en engageret indsats for, at vi kunne nå hertil. Vi kan med restindfrielsen sætte punktum for bankens nuværende kapitalplan og bruge kræfterne på at kigge fremad.”

For yderligere information kontakt venligst kommunikationschef Tine Martlev Pallesen i Danske Andelskassers Bank på telefon 87 99 30 33 / mobil 23 72 55 70 eller på mail tmp@dabank.dk.

Om Danske Andelskassers Bank
Danske Andelskassers Bank er en børsnoteret bank, der har rødder tilbage til stiftelsen af den første danske andelskasse i 1915. Banken har under navnet Andelskassen 14 filialer, tre erhvervscentre og et landbrugscenter beliggende i Jylland og på Fyn. Der er ca. 340 medarbejdere, og hovedkontoret ligger i Hammershøj mellem Randers og Viborg. Banken har en balance på ca. 10,8 mia. kr. I Danske Andelskassers Bank tager vi ansvar for en bæredygtig udvikling sammen med vores kunder og de samfund, vi er en del af. Læs mere på andelskassen.dk.

Martin Outzen ansat som ny kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus7.12.2018 09:09Pressemeddelelse

25-årige Martin Outzen er pr. 1. oktober ansat som kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus. Han kommer fra en stilling som kunderådgiver i Andelskassen i Sønderborg, hvor han har været i knap 5 år. Martin bor i Aarhus, hvor en stor del af hans fritid går med at være fodbolddommer i 2. division. Derudover bliver fritiden brugt på venner, familie og squash. ”Beslutningen om at rykke teltpælene op og flytte fra Sønderborg til Aarhus var let, for der lå en fantastisk spændende udfordring og ventede på mig i Aarhus filial, som jeg ikke kunne sige nej til. Det er en filial, som har en klar målsætning om, at den skal vokse og blive langt mere synlig i Aarhus, og jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes, da både fagligheden, humøret og stemningen altid er helt i top blandt medarbejderne, og det er selvfølgelig også noget, vores kunder lægger mærke til og kan lide. Jeg er glad for at være blevet en del af holdet i Aarhus og den spændende rejse, vi sammen skal ud på”, siger Martin Outzen. Fr

Danske Andelskassers Bank: Resultat for Q3 2018 langt bedre end sidste år21.11.2018 13:15Pressemeddelelse

Danske Andelskassers Bank A/S har netop offentliggjort regnskabet for 1.-3. kvartal 2018. Igen kan banken præsentere et flot resultat, denne gang på 106,1 mio. kr., hvilket er hele 45 % bedre end i samme periode sidste år. Færre nedskrivninger og en stigning i bankens netto rente- og gebyrindtægter er de primære årsager til det gode resultat, som banken betegner som ’tilfredsstillende’.