En milepæl for Andelskassen – står stærkere efter indfrielse af dyrt stats-lån

Den 15. juni er en stor dag i Danske Andelskassers Bank, hvis filialer er kendt under navnet Andelskassen. Banken vil efter denne dag være helt fri af statslige midler efter at have indfriet de sidste 19 mio. kroner af et dyrt statsligt hybridlån. Samtidig kan banken til den adm. direktørs store tilfredshed sætte punktum for sin nuværende kapitalplan.

Den 6. juni meddelte Danske Andelskassers Bank, at det var lykkedes for banken at rejse 105 mio. kr. i supplerende kapital gennem en udstedelse af Tier 2-kapitalbeviser samme dag. Penge, som skulle bruges til at indfri resten af bankens statslige hybridlån og styrke kapitalgrundlaget generelt.

Nu indfrier banken resten af statslånet og sætter dermed et vigtigt og endegyldigt punktum for arbejdet med sin kapitalplan, hvor netop indfrielsen af statslånet var en vigtig milepæl, forklarer adm. direktør i Danske Andelskassers Bank, Jan Pedersen:

”Siden jeg tiltrådte i bankens direktion for 8 år siden, har det været et vigtigt mål, at banken blev helt fri af statslige midler. Gennem en årrække har vi løbende foretaget delindfrielser af statslånet, som med en rente på 11,02 % har været en dyr fornøjelse. Det har taget et stykke tid at komme helt i mål – også længere tid, end jeg havde regnet med. Den 15. juni indfrier vi de sidste 19 mio. kr., så det er en milepæl for Danske Andelskassers Bank. Det er jo næsten ikke til at forestille sig, at vi for godt fem år siden havde over 2,9 mia. kr. i lån og garantier fra staten. I morgen er det et overstået kapitel. Det har en kæmpe betydning for banken og for alle medarbejderne, som har leveret en engageret indsats for, at vi kunne nå hertil. Vi kan med restindfrielsen sætte punktum for bankens nuværende kapitalplan og bruge kræfterne på at kigge fremad.”

For yderligere information kontakt venligst kommunikationschef Tine Martlev Pallesen i Danske Andelskassers Bank på telefon 87 99 30 33 / mobil 23 72 55 70 eller på mail tmp@dabank.dk.

Om Danske Andelskassers Bank
Danske Andelskassers Bank er en børsnoteret bank, der har rødder tilbage til stiftelsen af den første danske andelskasse i 1915. Banken har under navnet Andelskassen 14 filialer, tre erhvervscentre og et landbrugscenter beliggende i Jylland og på Fyn. Der er ca. 340 medarbejdere, og hovedkontoret ligger i Hammershøj mellem Randers og Viborg. Banken har en balance på ca. 10,8 mia. kr. I Danske Andelskassers Bank tager vi ansvar for en bæredygtig udvikling sammen med vores kunder og de samfund, vi er en del af. Læs mere på andelskassen.dk.

Danske Andelskassers Bank A/S delindfrier størstedelen af sit statslige hybridlån18.12.2017 16:59pressemeddelelse

Ligesom mange andre banker optog Danske Andelskassers Bank tilbage i 2009 et såkaldt statsligt hybridlån, og banken har gennem nogle år arbejdet målrettet med at indfri lånet, der med en rente på 11,02 procent ikke ligefrem har været en billig fornøjelse. Gennem flere vellykkede delindfrielser, herunder den seneste, der er gennemført som en rettet emission, har banken nedbragt det oprindelige lån på 440 mio. kr. til nu kun 19 mio. kr. Danske Andelskassers Bank er dermed stærkt på vej til at blive helt fri af statslige midler.