En milepæl for Andelskassen – står stærkere efter indfrielse af dyrt stats-lån

Den 15. juni er en stor dag i Danske Andelskassers Bank, hvis filialer er kendt under navnet Andelskassen. Banken vil efter denne dag være helt fri af statslige midler efter at have indfriet de sidste 19 mio. kroner af et dyrt statsligt hybridlån. Samtidig kan banken til den adm. direktørs store tilfredshed sætte punktum for sin nuværende kapitalplan.

Den 6. juni meddelte Danske Andelskassers Bank, at det var lykkedes for banken at rejse 105 mio. kr. i supplerende kapital gennem en udstedelse af Tier 2-kapitalbeviser samme dag. Penge, som skulle bruges til at indfri resten af bankens statslige hybridlån og styrke kapitalgrundlaget generelt.

Nu indfrier banken resten af statslånet og sætter dermed et vigtigt og endegyldigt punktum for arbejdet med sin kapitalplan, hvor netop indfrielsen af statslånet var en vigtig milepæl, forklarer adm. direktør i Danske Andelskassers Bank, Jan Pedersen:

”Siden jeg tiltrådte i bankens direktion for 8 år siden, har det været et vigtigt mål, at banken blev helt fri af statslige midler. Gennem en årrække har vi løbende foretaget delindfrielser af statslånet, som med en rente på 11,02 % har været en dyr fornøjelse. Det har taget et stykke tid at komme helt i mål – også længere tid, end jeg havde regnet med. Den 15. juni indfrier vi de sidste 19 mio. kr., så det er en milepæl for Danske Andelskassers Bank. Det er jo næsten ikke til at forestille sig, at vi for godt fem år siden havde over 2,9 mia. kr. i lån og garantier fra staten. I morgen er det et overstået kapitel. Det har en kæmpe betydning for banken og for alle medarbejderne, som har leveret en engageret indsats for, at vi kunne nå hertil. Vi kan med restindfrielsen sætte punktum for bankens nuværende kapitalplan og bruge kræfterne på at kigge fremad.”

For yderligere information kontakt venligst kommunikationschef Tine Martlev Pallesen i Danske Andelskassers Bank på telefon 87 99 30 33 / mobil 23 72 55 70 eller på mail tmp@dabank.dk.

Om Danske Andelskassers Bank
Danske Andelskassers Bank er en børsnoteret bank, der har rødder tilbage til stiftelsen af den første danske andelskasse i 1915. Banken har under navnet Andelskassen 14 filialer, tre erhvervscentre og et landbrugscenter beliggende i Jylland og på Fyn. Der er ca. 340 medarbejdere, og hovedkontoret ligger i Hammershøj mellem Randers og Viborg. Banken har en balance på ca. 10,8 mia. kr. I Danske Andelskassers Bank tager vi ansvar for en bæredygtig udvikling sammen med vores kunder og de samfund, vi er en del af. Læs mere på andelskassen.dk.

Andelskassens lokallånspulje støtter Ungdommens Røde Kors i Viborg1.2.2019 15:19:18Pressemeddelelse

Andelskassen støtter Ungdommens Røde Kors’ lokale Viborg-afdeling med 10.000 kr. fra bankens lokallånspulje. Begrundelsen er, at de unge frivillige, der lægger masser af tid og kræfter i Ungdommens Røde Kors, er med til at gøre en vigtig forskel for en masse børn og unge og dermed gøre Viborg til et bedre sted at bo. Støtten vækker stor glæde hos foreningens formand og næstformand, der mødte op en kold januar-eftermiddag for at modtage pengene og masser af anerkendelse fra Andelskassens centerdirektør i Viborg.

Andelskassepris-penge er gået til øget markedsføring overfor turister og aktiviteter for ensomme unge21.12.2018 13:52:17Pressemeddelelse

Når Andelskassen til marts 2019 afholder sine årlige aktionærmøder, uddeler banken for fjerde gang Andelskassepriser og Sammen kan vi mere-priser for i alt 300.000 kr. Priserne går til enkeltpersoner, grupper, foreninger eller virksomheder, der gør en vigtig forskel i deres lokalsamfund. I 2018 var Hertugbyens Udviklingsforum og Ventilen Sønderborg blandt prismodtagerne. Her fortæller de, hvad de har brugt pengene til.

Martin Outzen ansat som ny kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus7.12.2018 09:09:49Pressemeddelelse

25-årige Martin Outzen er pr. 1. oktober ansat som kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus. Han kommer fra en stilling som kunderådgiver i Andelskassen i Sønderborg, hvor han har været i knap 5 år. Martin bor i Aarhus, hvor en stor del af hans fritid går med at være fodbolddommer i 2. division. Derudover bliver fritiden brugt på venner, familie og squash. ”Beslutningen om at rykke teltpælene op og flytte fra Sønderborg til Aarhus var let, for der lå en fantastisk spændende udfordring og ventede på mig i Aarhus filial, som jeg ikke kunne sige nej til. Det er en filial, som har en klar målsætning om, at den skal vokse og blive langt mere synlig i Aarhus, og jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes, da både fagligheden, humøret og stemningen altid er helt i top blandt medarbejderne, og det er selvfølgelig også noget, vores kunder lægger mærke til og kan lide. Jeg er glad for at være blevet en del af holdet i Aarhus og den spændende rejse, vi sammen skal ud på”, siger Martin Outzen. Fr