En kvart milliard til boligforbedringer: Her er de mest oplagte forbedringer at søge tilskud til

Energistyrelsen har netop frigivet en tilskudspulje på hele 245 mio. kroner, som danske boligejere kan ansøge om at få del i til at forbedre boligens energimæssige stand. Men hvor er de mest oplagte forbedringer? EBAS og Gjensidige stiller skarpt på de mest oplagte energimæssige forbedringer af boligen.

Trænger din bolig til en kærlig energimæssig hånd til at få bugt med trækgenerne, fodkulde eller dårligt indeklima? Så har Energistyrelsen 245 mio. gode grunde til at få gjort noget ved det, eller rettere sagt etableret en tilskudspulje på 245 mio. kroner, som kan søges til at løfte boligens energimæssige stand.

OBS: For 2020 er puljen nu opbrugt, men der er allokeret yderligere 375 mio kr til puljen i 2021.

Alle boligejere kan søge om tilskud til forbedringer af boligens klimaskærm, såsom husets ydre facade, vinduer og tag, eller til udskiftning af det udtjente oliefyr eller optimering af boligens drift med et ventilationsanlæg. Der kan søges om mindst 5000 kr., og der er mulighed for at få tilskud svarende til 30 % af den samlede investering.

Ved du ikke, hvor du skal begynde, er der ifølge EBAS og Gjensidige nogle oplagte steder at starte.

”Er du i tvivl, om en energirenovering kan svare sig, bør du først og fremmest blive klar over det egentlige problem. Døjer du med store trækgener eller manglende varmeeffekt, vil det i mange tilfælde kunne svare sig at energiforbedre boligen med fx efterisolering eller nye vinduer. Her vil man ofte opleve et markant reduceret forbrug, som relativt hurtigt kan tjene sig hjem og samtidig vil komforten blive øget markant ved at fjerne træk. I nogle tilfælde kan problemet også blot være tætningslister omkring vinduer og døre, der trænger til at blive skiftet. En byggesagkyndig vil i hvert tilfælde kunne afgøre, hvor stort problemet er, hvis du selv er i tvivl, forklarer Bo Halm Andersen,” der er byggesagkyndig og energirådgiver hos EBAS.

Er boligen ikke tilstrækkelig isoleret eller opvarmet, vil det imidlertid kunne medføre andre problemer, hvilket Gjensidige blandt andet ser ved skader med fugt og skimmelsvamp.

”Et er, at huset ikke kan varmes tilstrækkeligt op. Noget andet er, at det i mange tilfælde kan medføre fugtskader og skimmelvækst, som igen medfører et dårligt, usundt indeklima, der kan gøre os syge og give allergi eller gøre boligen ubeboelig. Derfor er det vigtigt også at skele til boligens indeklima, når man tænker energirenovering,” forklarer Henrik Sagild, skadedirektør hos Gjensidige.

Ifølge Bo Halm Andersen kan man se på tilbagebetalingstiden i forhold til investeringen. Er denne tjent hjem inden for den tid, man bor i boligen, er det som tommelfingeregel en god investering. Dog bør man altid kigge på flere aspekter, når man energirenoverer:

”Det er klart, at man gerne ser, at investeringen tjener sig hjem. I nogle tilfælde skal man dog også gøre op, om komforten er det vejende. Fx kan der være tilfælde, hvor efterisolering vil fjerne trækgener, men ikke vil tjene sig hjem, eller hvor etableringen af vandbåren gulvvarme ikke er en billigere løsning, men til gengæld langt mere komfortabel, og så bidrager man altid positivt til miljøet med en energirenoveret og grønnere bolig, og man ender med en mere attraktiv bolig,” fortæller Bo Halm Andersen.

EBAS og Gjensidige lister her fem af de mest oplagte energiforbedringer op:

• Efterisolering af facade og tag, hvor der er under 100 mm isolering
  • Udskiftning af 1-lagsruder eller ældre termoruder til lavenergiruder
  • Udskiftning af oliefyr eller el-radiatorer til ny luft/vand varmepumpe
  • Etablering af ventilationsanlæg med varmegenvinding.

Der kan søges om tilskud fra d. 15 oktober og indtil puljen er tom.

Læs mere om dine tilskudsmuligheder på energistyrelsens hjemmeside: https://sparenergi.dk/forbruger/boligen/tilskud

Anders Rasmussen
Senior Reputation Manager i NRGi
anra@nrgi.dk

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.