En »institution i dansk e-handel« fylder rundt: »Stort set alle danskere er i berøring med dem«

I slutningen af 90erne var internettet stadig i sit spæde stadie, og e-handel var et helt nyt begreb. Mange, der dengang ønskede at bruge internettet til at sælge deres produkter, løb igen og igen ind i samme problemstilling: Hvordan modtager man nemt og sikkert betalinger på nettet? Som konsekvens blev betalingsvirksomheden ONE2ONE A/S grundlagt 1. juli 1998. I 2004 skiftede man navn til Dansk Internet Betalings System -eller DIBS- og dermed var en diskret magtfaktor i dansk e-handel blevet født:

»I det fysiske erhvervsliv er 20 år jo ingen tid, men på internettet er det snart sagt en æra. Faktisk er vi ældre end selv Google og kom næsten 7 år før Facebook. Det tør siges, at der kan ske meget på to årtier - og det er der også hos os og dansk e-handel«, fortæller Henriette Høyer, Head of Sales hos DIBS Payment Services, der i 2014 blev solgt til Nets og i dag er tilstede i 20 lande og servicerer flere end 25.000 virksomheder.

»DIBS er for nettet, hvad Dankortterminalen er for "den virkelige verden"«

I DIBS’ levetid er dansk e-handel kun gået en vej: Eksplosivt frem. I 2017 voksede den danske e-handel med 19%, og allerede nu tyder det ifølge den seneste, toneangivende Dansk E-handel-rapport på, at 2018 bliver endnu et rekordår. Antallet af transaktioner hos DIBS har fulgt samme mønster; det tog eks. DIBS 15 år at runde den første milliard transaktioner, men derimod kun 3 år at nå to milliarder transaktioner. Og hos de nye ejere Nets -der fusionerede med Concardis tidligere på sommeren- anser man DIBS for at have indtaget en strategisk vigtig institutionsposition i dansk e-handel på linje med Dankort:

»Da vi i Nets ønskede at udvide fokus på e-com i 2014, var vi på udkig efter nogen, der havde styr på nettet, hvilket ledte til opkøbet af DIBS. Det vægtede højt, at DIBS netop har været med til at forme udviklingen i markedet og bliver set som lidt af en institution i e-handelsbranchen. Stort set alle danskere er dagligt i berøring med DIBS, når de foretager onlinebetalinger, så det er nærliggende at kalde DIBS for folkeeje. DIBS er for nettet, hvad Dankortterminalen er for “den virkelig verden” og hele e-commerce området har et massivt potentiale, som vi i disse år investerer kraftigt i«, fortæller Asger Hattel, Group Executive Vice President hos Nets.

Fremtiden ét klik væk

Dansk e-handels vækst har dog også tiltrukket opmærksomhed fra udenlandske e-handels mastodonter. Et sneak peak på Dansk E-handel 2018-rapporten fortæller faktisk, at hele 49% af danskerne handler fra udenlandske webshops, og at det her særligt er England og Kina, der trækker til. Hos DIBS er ambitionerne fortsat høje, og Henriette Høyer tror på produktet - fordi man i 20 år har fulgt med udviklingen, og altid tilpasset virksomheden og produkterne til markedets ønsker:

»I dag fungerer vi som Nets' e-commerce afdeling og er blevet meget større - men vi har fortsat høje ambitioner for os selv. Vi har store konkurrenter, som er klar til at entrere det danske marked, men vi ryster ikke på hånden, for vi ved, at vores produkter kan levere den hurtighed, sikkerhed og genkendelighed, som nordiske forbrugere er tilpasset og forventer, når de handler på nettet. Secure payments by DIBS er et brand i sig selv og med vores nye betalingsplatform Easy vil forbrugerne kun være ét klik fra deres køb. Vi har alle forudsætningerne for at blive den ledende spiller i Europa«, slutter Henriette Høyer.

DIBS Payment Services er en af Nordens førende, uafhængige leverandør af funktionelle, sikre og innovative betalingsservices til handel via internet. DIBS håndterer dagligt flere end 15.000 kunders transaktioner og har kontorer i Stockholm, Göteborg, København og Oslo.

5 tips til at gøre din webshop klar til Black Friday12.11.2018 06:30Aktuelt

Traditionen med Black Friday bliver stadigt større og mere omfattende i Danmark og i år falder datoen d. 23. november. Danskerne elsker at jage de gode tilbud på nettet og det er derfor en god mulighed for de danske webshops at få masser af kunder i forretningen. DIBS by Nets følger hvert år udviklingen på Black Friday og hvert år er der betydelige stigninger at se i antallet af online transaktioner. Her kommer deres Black Friday-tips til de danske webshops.