Danske Rederier

En blå branche i rivende udvikling

Del
Når CO-industri, Danske Rederier og Danske Maritime i dag slår dørene op til maritim konference på Christiansborg, står innovation, iværksætteri og vækst øverst på dagsordenen.

Det Blå Danmark har et stort vækst- og beskæftigelsespotentiale og udgør en vigtig styrkeposition for Danmark. Når man opererer på et globalt marked præget af skarp konkurrence, er nytænkning, innovation, iværksætteri og nye forretningsmodeller helt afgørende for, at Danmark kan bevare sin førerposition – ikke mindst inden for grøn og klimavenlig teknologi.

Derfor præsenteres i dag et helt nyt casestudie om maritim innovation og iværksætteri, som gennem en række konkrete eksempler ser nærmere på, hvordan både nye og etablerede maritime aktører har formået at skabe en succes. Maritim innovation og nye forretningsmodeller foregår i partnerskaber på kryds og tværs af de maritime erhverv, og Danmarks rolle på verdensmarkedet og den globale klima- og miljøindsats kan blive endnu større med den rette politiske opbakning.

-          Vi står med en blå branche i rivende udvikling, og det er en fornøjelse at følge med i de mange nye projekter og idéer, som opstår. Vores målsætning er at gøre Danmark til et førende laboratorium for udvikling og test af nye grønne maritime teknologier, og vi kan mærke en støt stigende efterspørgsel fra verdensmarkedet. Men det er dyrt at forske og udvikle, og derfor er politisk opbakning og offentlig medfinansiering helt afgørende, siger Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime.  

Folketinget har for få uger siden afsat 1,5 mia. kr. til grøn forskning, og Det Blå Danmark er en af de sektorer, som regeringen netop har indgået et klimapartnerskab med. Det bør afspejles, når pengene bliver fordelt på konkrete forskningsindsatser, mener parterne.

-          Vi ser frem til, at der øremærkes et betydeligt beløb til maritim forskning. Vi er en af verdens førende søfartsnationer og skal selvfølgelig blive ved med at investere i at fastholde vores førerposition – ikke mindst når det gælder vores vej mod en CO2- neutral fremtid. Her har vi i Danmark alle muligheder for at trække hele den globale skibsfart i den rigtige retning, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

En styrkelse af Det Blå Danmark vil øge de danske eksportindtægter og samtidig skabe flere danske arbejdspladser. Men det kræver en ekstra indsats af både erhvervet og regeringen, hvis Danmark skal blive i førerfeltet med teknologiske revolutioner og maritime klimaløsninger.

-          Det Blå Danmark er kendt for højteknologiske, specialiserede produkter og løsninger, og potentialet for øget vækst og flere arbejdspladser er stort. Men der er brug for, at vi i endnu højere grad understøtter innovation, iværksætteri og udvikling af branchen. Det skal både konferencen og casestudiet bidrage til at sætte fokus på, siger Ole Philipsen, formand i Metal Maritime og repræsentant for CO-industri.

Konferencen og casestudiet om maritim innovation er støttet af Den Danske Maritime Fond. 

Yderligere oplysninger kontakt:

Mia Tang, presse- og kommunikationschef, Danske Maritime, mit@danskemaritime.dk, tlf. 42 14 95 25

Peter Torstensen, presse- og kommunikationschef, Danske Rederier, pt@danishshipping.dk, tlf. 30 29 54 65

Hanne Hansen, komm. konsulent, CO-Søfart & Metal Maritime, haha@danskmetal.dk; tlf. 20 23 25 20

Information om Danske Rederier

Danske Rederier
Danske Rederier
Amaliegade 33
1256 København K

3311 4088https://www.danishshipping.dk/

Danske Rederier blev stiftet i 1884 og har siden været samlingspunkt for det danske rederierhverv. Danske Rederier varetager erhvervets interesser som brancheorganisation og fungerer som arbejdsgiverorganisation for medlemmerne. Danske Rederier spiller i dag en aktiv rolle i forhold til myndigheder og beslutningstagere både i Danmark og internationalt. Organisationen er med i alle relevante sammenhænge og har også eget kontor i Bruxelles.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye