En årlig lærlingedag gør lærlinge dygtigere og mere ansvarlige

En gang om året samler koncernchef Claus Larsen fra Fyn sine 45 tømrer- og murerlærlinge for at give dem en saltvandsindsprøjtning af faglige input og høre på de ønsker og ideer, de har. Han er overbevist om, at lærlingedagen er godt givet ud, og opfordrer flere virksomheder til at gøre det samme.

Claus Larsen er koncernchef for 345 ansatte i S. Guldfeldt Nielsen A/S, HANS JØRGENSEN & SØN Entreprenører A/S og Guldfeldt Tømrer-Murer A/S. Forleden fyldte han en bus med lærlinge og kørte fra Fyn til Vamdrup, hvor de i stedet for at bruge hammer, vatterpas og tommestok på byggepladsen skulle på skolebænken og lære om samarbejde, ansvar og byggeteknik.

- Jeg oplever, at lærlingedagen er med til at motivere de mange lærlinge og gøre dem mere ansvarlige og stolte af det, de laver. Alt sammen egenskaber, der er alfa og omega for en dygtig lærling. Jeg er ikke i tvivl om, at sådan en dag skaber værdi, siger Claus Larsen.

- Det skal give mening for vores lærlinge at stå ud af sengen hver morgen kl. 6, og det gør det kun, hvis de bliver udfordret. Hos os er oprydning på byggepladsen ikke en lærlingeopgave, men en fælles opgave. Lærlingedagen handler derfor også om at give de unge selvtillid. Selv om man er under uddannelse, så betyder det, man laver, lige så meget som alle andres arbejde. Det skal de vide.

Dygtige lærlinge er en god forretning

Lærlinge, som er ansvarlige og stolte af deres arbejde, smitter også af på bundlinjen.

- Den økonomiske gevinst kommer, når den enkelte lærling føler stolthed for det faglige håndværk, og netop den stolthed, vil jeg påstå, er den største økonomiske gevinst, man kan opnå. På lærlingedagen i år lærte de f.eks. om isolering og besøgte et mobilt teknologicenter ved Learnmark Horsens. Den ekstra undervisning på betyder, at de i højere grad kan komme ud at prøver kræfter med flere typer opgaver. Kun med deres hjælp får vi tilfredse kunder, og det er en god forretning, siger Claus Larsen.

Lærlingedag – en god idé

I Dansk Byggeri er underdirektør Louise Pihl positiv overfor, at flere virksomheder holder lærlingedag og netværksarrangementer for at lære lærlingene om byggeteknik, men også for at lære dem noget om kundepleje og samarbejde med kollegaer.

- Lærlinge er en ressource, der skal passes og plejes, så de bliver gode og ansvarsfulde medarbejdere. Dels er det sjovere at have glade og tilfredse lærlinge, der giver den en skalle og er motiverede for at blive dygtige. Og jo hurtigere lærlingene kan tjene deres egen løn, jo hurtigere kan de også bidrage positivt til bundlinjen i virksomheden, siger Louise Pihl.

Dansk Byggeri opfordrer flere virksomheder til at holde særlige arrangementer for lærlinge.

Kommunikationsmedarbejder Stine Bo Christensen, sbc@danskbyggeri.dk, telefon 23 99 64 09

Billeder

•	S. Guldfeldt Nielsen A/S, HANS JØRGENSEN & SØN Entreprenører A/S og Guldfeldt Tømrer-Murer A/S holder hvert år en lærlingedag for alle deres lærlinge.
• S. Guldfeldt Nielsen A/S, HANS JØRGENSEN & SØN Entreprenører A/S og Guldfeldt Tømrer-Murer A/S holder hvert år en lærlingedag for alle deres lærlinge.
Download
•	Koncernchef  Claus Larsen er ikke i tvivl om, at sådan en dag giver en økonomisk gevinst.
• Koncernchef Claus Larsen er ikke i tvivl om, at sådan en dag giver en økonomisk gevinst.
Download