En af Danmarks største Rhododendronhaver fejrer 50 års jubilæum

Hos Rhododendron-Haven i Tørring er de passionerede. Her bliver du mødt af både en venlig og nørdet (på den gode måde) ægtepar, som ønsker alle og enhver af deres kunder får succes med deres rhododendron. Derfor er hver enkelt ekspedition/kunde vigtig for dem – og det er med til at skabe den unikke oplevelse, som du får hos Rhododendron-Haven. Planterne bliver altid tjekket og den korrekte vejledning, gives individuelt. Det synes nogle måske kan være overflødigt, men de passionerede rhododendroneksperter hos Rhododendron-Haven sover bedst om natten, når de ved at du som kunde har fået den bedste og mest ærlige service.

Det vil være til besvær for begge parter at komme hjem med en plante, som ikke er frisk. En plante med mange blomster er ikke nødvendigvis et sundhedstegn. Det sidste en plante gør, inden den dør, er at sætte mange ”børn” i verden. Rodnettet lyver ikke om plantens tilstand – derfor bliver dette altid tjekket. Du kan betragte det som når vi mennesker får taget en blodprøve og bliver tjekket.

Et familieforetagende med flere generationer og benene solidt plantet i den jyske muld

Rhododendron-Haven blev grundlagt i 1972 af Inge og Erik Jørgensen og ejes i dag af Helle og Claus Jørgensen, som er 2. generation.

Claus har været med hele vejen. Allerede fra en ung alder hjalp han til med opbygningen af de bare landbrugsmarker, og over mange år, at skabe dette sted som det er i dag. Han kan til januar 2023 fejre sit 40-års jubilæum, som selvstændig planteskoleejer. Hans forældre som lagde kimen hertil, hjalp efterfølgende til i mange år.

Planteskolen er en af de gode gamle slags, hvor planterne bliver opdyrket og drevet frem på stedet. I år kan de fejre 50-års jubilæum. Det er stort, for planteskoler af denne slags er der ikke mange tilbage af. Der er en stor stolthed omkring deres håndværk og for dem er det vigtigt, at give haveejeren succes med rhododendron. Her får du med den rette vejledning, planter i bedste kvalitet, den bedste sphagnum og en effektiv specialgødning.

I mere end 50 år har de dyrket rhododendron på den jyske højderyg, hvor planterne får den rette robusthed til at klare sig bedst muligt i alle egne af landet, og også uden for landets grænser. Deres planter står i en lang række af lande. Heriblandt Norge, Sverige, Finland, Belgien, Tyskland, England mfl.

De producerer selv ca. 70 % af sorterne fra bunden, men sælger dem først, når de har den passende størrelse og rodklump. De vokser op på friland, hvilket gør dem mere modstandsdygtige og egnet til vores danske klima. Det meget omskiftelige vejr og ofte megen nattefrost, det meste af foråret, kræver meget af en grøn plante.

Oplev den fortryllende rhododendronpark på egen hånd

I blomstringstiden om foråret kan du ydermere opleve den store natur rhododendronpark, som er i forbindelse med planteskolen. Her står mange tusinde rhododendroner og nærmest vokser vildt på 25.000m2. Den største blomstring finder sted fra 20.maj - 5.juni.

-          Entre kr. 20,-

-          Hunde må ikke medtages.

Planteskolen og parken er åben 1.april - 15.juni:

-          Hverdage kl. 9:30-17:00 (dog lukket tirsdage)

-          Lør-, søn- og helligdage kl. 9:30-16:00.

Planteskolen åbner herefter igen fra 1. september – 30. oktober.

-          Hverdage kl. 09:30-17:00 (Lukket tirsdag)

-          Lør- og søndag kl. 09:30-1600

Kig forbi fysisk eller online

Ud over den fysiske butik, har vi også en vores webshop; rhodobutik.dk. Her kan du med få klik i søgefilteret finde frem til de sorter, der er mest egnet efter din smag. Det kan være et godt forarbejde at have din favoritliste med til et besøg på planteskole. Her har du har mulighed for at opleve vores udvalg på mere end 700 forskellige rhododendron og azalea.

Se de mange forskellige bladformer, vækstfaconer, dufte til dem der har aromatisk løv eller duft i blomsten. Så her får du den rette oplevelse af de sorter du er blevet fristet af i vores netbutik.

Her kan du få faglig betjening til valg af de rette sorter og pasningsvejledning mm. Designet ud fra dit drømmebed samt ønsker og behov, laves dit rhododendronbed. Planterne sættes op en til en hos Rhododendron-Haven, så du kan opleve dit bed med det samme. Har du ikke mulighed for at besøge dem fysisk, så kan de også hjælpe med denne service over mail. Denne service er gratis, når planterne købes i Rhododendron-Haven.

Her kan du også få faglig betjening, til valg af de rette sorter og pasningsvejledning. Vi hjælper gerne med at være havearkitekter til dit rhododendronbed.

Har du ikke mulighed for at besøge os, kan du også få sendt dine planter med fragtmand. Vi har igennem 50 år sendt planter sikkert i ind- og udland.

Jubilæet vil blive fejret igennem hele sæsonen, med div. gode tilbud mm. Hvis du ønsker at følge med, så hold øje med hjemmesiden, eller følg os på Facebook og Instagram.

BETALT SAMARBEJDE

Overvejer du Headless Shopify? Det er dyrt - men godt22.6.2022 01:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvis du ejer en Shopify-shop, har du måske hørt om begrebet ‘Headless Shopify’. I korte træk handler det om teknisk at separere din frontend fra din backend. Det muliggør en ekstremt hurtigt Shopify-shop, der både er godt for din evne til at ranke i Google søgemaskine (SEO) og hjælper din konverteringsrate. Til gengæld er det dyrt og det gør Shopify mindre fleksibelt med apps og temaer. Så er det en god idé? Det afhænger af din situation. For større Shopify shops Aleksander Due-Rasmussen er partner i Shopify-udviklingsbureauet Black Lemon. Han fortæller, det ikke er for alle: “At overgå til headless øger dine faste omkostninger til udvikling og betyder, at du ikke bare kan installere en ny app og bruge den”. Til gengæld vinder du også på hastigheden: “Der er intet som Headless Shopify, der kan øge hastigheden af dit Shopify-site. Det er den ultimative løsning.” Fraråder 4 ud af 5 Black Lemon er i berøring med mange af de største danske webshops. Men 4 ud af 5 frarådes at overgå til hea

Tidligere dansk landstræner stempler ind på den miljøvenlige tøjbane8.6.2022 17:13:58 CEST | Pressemeddelelse

Betalt samarbejde Efterspørgslen på økologiske produkter og produkter af genbrugsmateriale har længe runget højlydt på det danske tøjmarked. Dog kan det være en kamp at finde den rette producent eller forhandler - for hvornår er ens tøjvalg miljørigtigt nok? Men nu sætter den tidligere danske assistentlandstræner i håndbold, Søren Herskind, sig selv på banen. Med den nye tøjforhandler, Fair Tee, skal forbrugeren ikke stå frustreret på sidelinjen, men kan trygt tilslutte sig holdet med landstræneren ved roret.