EM i Holland har skabt øget interesse for kvindefodbold

EM i Holland var en seersucces, og ifølge en aktuel YouGov-undersøgelse er der også øget interesse for at følge kvindefodbold fremadrettet, især blandt mænd. De danske fodboldkvinder har også formået at skabe nye tilhængere fra mange andre sportsgrene.

Kun 17% af befolkningen havde forud for EM i Holland set kvindernes fodboldlandshold. Men de danske fodboldkvinder formåede at begejstre danskerne og skabte seerrekorder under EM i Holland.

Har du fulgt de danske fodboldkvinder under EM i Holland?

59% af befolkningen så de danske fodboldkvinder kæmpe sig frem til en sølvmedalje. Heraf så 15% af befolkningen de fleste af kampene, mens 44% så en eller flere af kampene. Halvdelen (49%) af dem, der aldrig tidligere havde set kvindefodbold på klub eller landsholdsniveau, så med under EM.

Er du blevet mere interesseret i kvindefodbold?

Efter EM i Holland er 2 ud af 5 (43%) blevet mere interesserede i kvindefodbold. Og interessen for kvindefodbold er bestemt ikke forbeholdt kvinderne. 47% af mændene er blevet mere interesserede i kvindefodbold mod 40% af kvinderne.

Den øgede interesse for kvindefodbold hænger ikke overraskende sammen med, at en stor del af interessen stammer fra den del af befolkningen, som i forvejen ser/følger fodbold, hvor mænd er overrepræsenterede.  64% af de danskere, der ser/følger fodbold er blevet mere interesserede i kvindefodbold efter EM i Holland.

EM i Holland har dog også formået at skabe interesse for kvindefodbold blandt grupper, der normalt følger andre sportsgrene. For eksempel er 66% af dem, der ser/følger håndbold og 69% af dem, der ser/følger badminton blevet mere interesserede i kvindefodbold.

Undersøgelsen er baseret på 1011 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 11. – 14. august 2017.

Foto: DBU

What the world thinks

Lige fra start har vi været drevet af en enkel tanke: Jo bedre mulighed folk har for at påvirke de beslutninger, som påvirker dem, desto bedre vil disse beslutninger blive.

Kernen i vores virksomhed er vores globale panel, hvor millioner af mennesker og tusindvis af politiske, kulturelle og kommercielle organisationer hele tiden udveksler meninger om og holdninger til adfærd og varemærker.