Elnetselskaber sender service-SMS’er til kunder
En række elnetselskaber – herunder Nord Energi Net og N1, der har netkunder fra Skagen i nord til grænsen i syd – opfordrer kunder med firmatelefoner til at melde sig til at modtage service-SMS’er.
- Vi har et smart system, der gør, at vi kan sende sms’er til netkunder med offentlige telefonnumre, før der sker planlagte strømafbrydelser. Desværre er det ikke alle vores netkunder, som modtager en sms. Baggrunden er som regel, at de har en firmatelefon, som er registreret på en anden adresse, så jeg vil gerne opfordre dem til at registrere sig, så de også kan modtage denne gratis service, siger afdelingsleder Torben Thoft Jacobsen fra Nord Energi Net i Hjørring.
Samme opfordring kommer fra manager for netdrift, Johannes Dalegaard Guldbæk fra N1 i Esbjerg:
- Når strømmen forsvinder, skaber det oftest en grad af usikkerhed og nervøsitet hos vores kunder. Her hjælper sms-servicen os med at kommunikere hurtigt og effektivt til mange kunder på en gang. Vi vil meget gerne yde denne service til så mange som muligt, siger Johannes Dalegaard Guldbæk og oplyser, at kunderne også kan få e-mails, hvis de foretrækker det.
Levering i verdensklasse
Danske elkunder har elektricitet i stikkontakterne 99,996 procent at tiden, og det er levering i verdensklasse. Ikke desto mindre bliver netselskaberne ind imellem nødt til at afbryde strømmen lokalt fx i forbindelse med vedligeholdelse og udbygning af elnettet.
- Via et system, som er nemt at betjene fra vores kontrolrum, hvor vi lynhurtigt kan sende SMS-beskeder ud til alle de berørte forbrugere, som vi har numre på. Dermed skaber vi tryghed for kunderne, siger Torben Thoft Jacobsen.
- Når kunden modtager en SMS fra os, bliver de klar over, at fejlen ikke er sket i eget hjem. Vi fortæller, at der er en fejl i forsyningsnettet, at vi er opmærksomme, og at vi er ved at rette fejlen, supplerer Johannes Dalegaard Guldbæk.
SMS’er med stor præcision
SMS’erne kan sendes ud med stor præcision. Systemet er bygget op, så det er muligt at sende beskeder til geografisk bestemte områder. Hvis en strømafbrydelse kommer til at påvirke et enkelt kvarter, en vej eller ganske få husstande, så er det kun de berørte, der får besked.
Ikke alle strømafbrydelser er planlagte. De kan også forekomme, hvis en bil bakker ind i et kabelskab, eller en entreprenør kommer til at grave sig ind i et kabel. I disse tilfælde er det selvsagt ikke muligt at varsle kunderne på forhånd.
Når elnetselskabet har indkredset, hvad der er sket, kan SMS’erne imidlertid også komme i spil med information til de ramte borgere.
500.000 beskeder i timen
SMS-servicen er udviklet af Silkeborg-virksomheden Blue Idea, der med sin digitale løsning kan sende op til 500.000 beskeder i timen. Databasen bliver opdateret dagligt med mobilnumre fra landets teleselskaber.
Blue Idea har samlet alle offentligt tilgængelige numre på forbrugsadresse. Andre kunder skal selv gøre en lille indsats:
- Hvis man på sin adresse har tilknyttet taletidskort, firmabetalt mobilnummer eller et hemmeligt nummer, så har man mulighed for at tilmelde sig løsningen på sit elnetselskabs hjemmeside, fortæller adm. direktør Flemming Bøgely fra Blue Idea.
Tilmeld og afmeld dig SMS-service hos Nord Energi Net: https://nordenerginet.dk/driftsinfo/sms-ved-afbrydelser/
Tilmeld og afmeld dig SMS-service hos N1: https://n1.dk/drift/sms-service
Artiklen er skrevet af Jesper Tornbjerg og bragt i samarbejde med Dansk Energi og Nord Energi Net.
Kontakter
Johannes Dalegaard Guldbæk, Manager for Netdrift, N1: Tlf.: 3052 5038
Billeder
Information om N1
N1 forsyner hver dag mere end 800.000 hjem og virksomheder i Jylland med strøm. Vi sørger for at vedligeholde, udbygge og fremtidssikre elnettet.
Vi investerer løbende i elnettet, så det kan løfte fremtidens behov. På den måde kan vi effektivt sikre høj leveringssikkerhed på strøm – både nu og for de næste generationer. En samfundsopgave, vi er stolte af at løse.
Følg pressemeddelelser fra N1
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra N1
Elnetselskabet N1 ansætter ny administrerende direktør23.4.2024 09:40:00 CEST | Pressemeddelelse
Lise Søgård Bering bliver ny administrerende direktør i Elnetselskabet N1, hvor fokus de kommende år er at sikre, at elnettet også i fremtiden kan understøtte den grønne omstilling og samtidig levere en endnu bedre kundeoplevelse.
Nu bliver elregningen billigere for danske familier31.3.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
1. april overgår elnetselskaber som N1 til sommertariffer, hvilket betyder, at prisen for at få transporteret strøm falder med omkring 50 procent i tidsrummet fra 6 om morgenen og frem til midnat.
N1's rabat til 800.000 elforbrugere i 2023 blev større end ventet20.3.2024 09:07:02 CET | Pressemeddelelse
Et højere elforbrug har betydet, at den ekstraordinære rabat, som N1 gav elforbrugerne i 2023, blev knap 50 millioner kroner større end forventet.
Netselskabet N1 skifter navn6.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det er måske få bogstaver, men når Netselskabet N1 nu skifter navn til Elnetselskabet N1 og samtidigt får nyt logo og ny visuel identitet, er det både for at markere, at virksomheden er midt i en større transformation og for at understrege elnettets betydning for elektrificeringen af samfundet.
Nyt datadrevet beredskab blev født under stormfloden og mindskede antallet af strømafbrydelser9.11.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Da stormfloden ramte det sydøstlige Danmark, kunne Netselskabet N1 med et nyt analyseværktøj forudse, hvilke elstationer, der var i risiko for oversvømmelse, og mindske omfanget af strømnedbrud.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum