Elkøbsaftale mellem TDC NET og Better Energy: Den første solcellepark leverer nu grøn strøm

På en mark i Svendborg Kommune er der placeret over 70.000 solcellemoduler på 37 hektar land – et areal svarende til 52 fodboldbaner. For i sommeren 2021 indgik TDC NET en elkøbsaftale (PPA-aftale) med Better Energy om at aftage strømmen fra fire nye solcelleparker i Danmark. Arbejdet er i fuld gang, og nu står den første park i rækken færdig. Foto: Better Energy

I Svendborg er en 37 hektar stor mark dækket til med over 70.000 solcellemoduler og skal levere 32,7 GWh årligt. For i sommeren 2021 indgik TDC NET en elkøbsaftale (PPA-aftale) med den danske virksomhed Better Energy om at aftage strømmen fra fire nye solcelleparker i Danmark. Og det arbejde er i fuld gang, så TDC NET kan omlægge en større andel af selskabets energiforbrug til grøn strøm.

I alt udgør strømforsyning 80 procent af TDC NET’s samlede energiforbrug, og skyldes bl.a. de mange mobilmaster, der skal bruge strøm for at give mobildækning. Derfor har selskabet investeret i vedvarende energi for at indfri sin ambitiøse klimamålsætning om at være CO2-neutral i egen forretning i 2028 og i hele værdikæden i 2030.

”Som Danmarks største leverandør af digital infrastruktur har vi et ansvar for at fremme den grønne omstilling. For at reducere vores egen CO2-udledning vil vi iværksætte initiativer, der har den største positive effekt på klimaet. Efter at have analyseret mulighederne for grøn strøm besluttede vi at fravælge certifikater fra allerede opførte anlæg og i stedet investere i nye vedvarende energikilder. På den måde øger vi den samlede mængde af grøn strøm i samfundet i stedet for at aftage fra den eksisterende mængde via energicertifikater,” siger Bæredygtighedschef i TDC NET Peter Søndergaard Andersen.

Tilsammen skal parkerne dække omkring 60 procent af TDC NET’s samlede energiforbrug. Udover solcelleparken i Svendborg skal der placeres en til på Fyn, og de sidste to parker skal ligge i Jylland.

Solcelleparker kan andet end at producere grøn strøm

I Better Energy mærker man en stigende interesse fra danske virksomheder, der gerne vil gøre brug af strøm fra solcelleparker som led i at omlægge en større del af deres energiforbrug til grøn strøm. Det betyder, at flere solcelleanlæg kan dukke op rundt omkring i landet over de kommende år. Og her handler det ifølge Better Energy ikke blot om at finde et areal, der er stort nok. Det handler samtidig om, at solcelleanlægget gerne skal bidrage positivt til det lokale område, og her er solcelleparken i Svendborg et godt eksempel:

”En solcellepark fylder meget, hvis den skal producere en god mængde strøm. Derfor har vi fokus på, at parkerne bidrager med mere end grøn strøm i stikkontakterne. Det skaber nogle gode synergieffekter, hvor vi gør noget godt for klimaet på forskellige måder i samarbejde med vores partnere. I vores arbejde med at finde den rette placering indgår vi et samarbejde med kommunerne, hvor vi sammen kigger på lokalplanen. I dette tilfælde har vi sammen med Svendborg Kommune fundet en placering, hvor solcelleparken er etableret ovenpå drikkevandsinteresser og bidrager med grundvandsbeskyttelse,” siger Esben Billeskov, chef for projektudvikling i Better Energy.

For at solcelleparken i Svendborg kunne blive til, er marken blevet udtaget af landbrugsdrift, og i stedet er der blevet lagt græs. Gødning og sprøjtning er derfor fortid. Udover at parken bidrager til grundvandsbeskyttelse, er parken også et græsningsareal for får og bidrager til områdets biodiversitet.

Fakta: TDC NET’s klimaplan:

• CO2-udledningen fra TDC NET’s egen forretning skal være nedbragt med 50% allerede i 2023 og 100% i 2028 (scope 1 & 2), mens CO2-udledninger fra leverandører og kunder skal nedbringes med 100% i 2030 (scope 3).
  • Scope 1 og 2 målsætningen indfries blandt andet ved at investere i energieffektive teknologier som 5G og udfase ældre, mere energikrævende teknologier som 3G. Udover TDC NET har indgået en elkøbsaftale på fire solcelleparker, planlægges der samtidig en grøn omstilling af selskabets bilflåde.
  • Scope 3 reduktionerne skal især findes i dialog med TDC NET’s leverandører. I dag udgør TDC NET’s 100 største leverandører omkring 85 procent af TDC NET’s scope 3 udledning.
  • TDC NET’s klimamål er valideret af Science Based Targets Initiative og lever dermed op til de klimavidenskabelige standarder, Paris Aftalen og målet om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader.
  • TDC NET blev i 2021 på baggrund af selskabets klimamål og arbejde tildelt den højeste bæredygtighedsrating fra EcoVadis, hvilket betyder at TDC NET er blandt de 1 % mest bæredygtige virksomheder i verden.
  • Du kan læse mere om TDC NET’s klimaplan på: https://tdcnet.dk/om-os/ansvarlighed/

TDC NET ansætter ny CFO fra Vestas12.12.2022 14:59:28 CET | Pressemeddelelse

Med virkning fra 1. januar 2023 tiltræder Henrik Brandt som ny CFO i TDC NET. Han kommer senest fra en stilling som Senior Vice President og regional CFO i Vestas. Henrik Brandt medbringer mere end 15 års erfaring fra finansfunktioner og arbejde med transformation. Gennem karrieren har han, fra et finansielt perspektiv, haft et skarpt fokus på processer og optimering af organisationer på tværs af værdikæder. Han har en Master i Management Accounting and Information Technology. ”Jeg ser frem til at byde Henrik velkommen ombord til den næste vigtige fase af vores strategi,” siger CEO i TDC NET, Michel Jumeau. Henrik Brandt afløser Ulrik Laudrup Bølling, som de seneste godt tre år som CFO, og før det tre år som CFO i TDC Operations, har drevet finansfunktionen gennem den vigtige overgangsfase, hvor TDC NET er blevet etableret som et selvstændigt selskab. ”Jeg vil gerne takke Ulrik for hans store og loyale indsats for at bringe TDC NET sikkert gennem en svær overgangsfase. Ulrik bliver hos

Michel Jumeau udnævnt til ny administrerende direktør for TDC NET8.9.2022 13:30:09 CEST | Pressemeddelelse