Elitepriser til to forskere i Kræftens Bekæmpelse

Hele to priser bliver det til for Kræftens Bekæmpelses Forskningscenter, når Det Frie Forskningsråd i dag uddeler elitepriserne Sapere Aude. Seniorforsker Kenji Maeda modtager prisen ’Sapere Aude – Forskningsleder’ og post doc Freija Verdoodt modtager prisen ’Sapere Aude – Forskertalent’

Kun de mest fremtrædende og originale forskere slipper gennem nåleøjet og modtager en bevilling fra Det Frie Forskningsråds Sapere Aude program.

For at modtage prisen som forskningsleder, skal man have vist evne til ’original forskning på højt internationalt niveau’. Det er nemlig et vigtigt kriterium for at modtage prisen, at man tænker originalt og tør være utraditionel og nyskabende i sin tilgang til forskningen.

En af de forskere, der i år har levet op til de krav, er den 39-årige seniorforsker Kenji Maeda fra Kræftens Bekæmpelses Forskningscenter. Derfor modtager han i dag prisen ’Sapere Aude – Forskningsleder’. Med prisen følger en bevilling på godt 4,8 mio. kr.

Kenji Maeda får prisen for sin forskning i, hvordan kræftcellers fedtstofskifte er anderledes end hos almindelige celler. Fordi det er en af de egenskaber, der adskiller kræftceller fra normale celler, kan det være et mål for fremtidig behandling.

– Ved præcist at afsløre hvor kræftcellerne er forskellige i forhold til normale celler, får vi nogle mål, som måske kan rammes med behandlinger. Derudover håber jeg, at den teknologi, vi har udviklet til forskning i fedtstoffer, kan komme forskere hos både universiteter og virksomheder til gode og på den måde også gavne forskning i andre sygdomme, siger Kenji Maeda.

Prisen fra Det Frie Forskningsråd vil hjælpe den talentfulde forsker et godt stykke på vej mod det mål:

– Prisen giver mig mulighed for for alvor at lægge mine egne forskningsplaner og planlægge langsigtede forskningsforløb. Derudover er det et stort skulderklap til både mig personligt og mit projekt, som jeg er meget taknemmelig for, siger Kenji Maeda.

Hverdagsmedicin mod kræft i æggestokke og livmoder
Den anden prismodtager er belgiske Freija Verdoodt. Den 30-årige kræftforsker er kun lige flyttet ind på kontoret hos Kræftens Bekæmpelses Forskningscenter, men potentialet i hendes arbejde har allerede vakt opsigt hos Det Frie Forskningsråd, og det har indbragt hende den prestigefyldte ’Sapere Aude – Forskertalent’ pris.

Freija Verdoodt forsker i, om det kan redde liv at give forskellige typer hverdagsmedicin som aspirin, kolesterolsænkende medicin og hjertemedicin sammen med den standardbehandling, man i dag giver mod kræft i æggestokke eller livmoder.

– Jeg er glad for at modtage prisen, for jeg mener, at vi har et stærkt og vigtigt projekt, som vil kunne kaste lys over en række vigtige spørgsmål – og forhåbentlig være med til at forbedre behandlingen til alvorligt syge kvinder og dermed redde liv, siger Freija Verdoodt.

Med prisen Forskertalent følger 100.000 kr.

Kommunikationsrådgiver Mette Vinter Weber, Kræftens Bekæmpelse, mobil 2895 2828, email: mvw@cancer.dk

Billeder

Post doc Freija Verdoodt fra Kræftens Bekæmpelses Forskningscenter modtager prisen Sapere Aude - Forskertalent fra Det Frie Forskningsråd.
Download
Seniorforsker Kenji Maeda fra Kræftens Bekæmpelses Forskningscenter modtager prisen Sapere Aude - Forskningsleder fra Det Frie Forskningsråd.
Download