Elforbruget afslører hvilke brancher der er ramt af Corona

Corona og nedlukning af dele af samfundet har ført til et fald i Danmarks elforbrug på ca. 7 procent. Men bag totaltallet er der brancher med fald på op til 45 procent. ”Kultur & Fritid”, ”Undervisning” og ”Hotel og restaurationer” oplever størst nedgang.

Coronakrisen og nedlukning af dele af samfundet fortsætter med at kunne aflæses i danskernes totale elforbrug. Siden regeringens beslutning om at lukke dele af samfundet, er det totale forbrug faldet ca. syv procent – det tal har ligget stabilt siden midten af marts.

Men bag det totale fald gemmer sig brancher med langt større nedgang i elforbruget.

Fx er faldet i elforbrug inden for ”Kultur og fritid” på 45 procent, ”Undervisning” på 39 procent og ”Hoteller og restaurationer” på 38 procent.

Det viser en detaljeret opgørelse fra Energinet, der strækker sig fra 2. marts til 5. april, hvor de seneste præcise tal er fra.

Til sammenligning er faldet i ”Industrien” på ca. 4 procent.

- Kulturtilbud, fritidslivet, skoler, spisesteder osv. er jo også de brancher, der er er hårdt ramt af nedlukninger og aflysninger, så det er jo ikke mærkeligt, at faldet er størst her, men det er alligevel ret markante fald, som er med til at vise, hvor stor effekt Corona-krisen har i dele af samfundet, siger Signe Horn Rosted, områdeleder i Energinet Elsystemansvar.

For at hjælpe flere myndigheder med at overvåge konsekvenserne af Corona har Energinet de seneste uger opgjort og fulgt elforbruget i en række brancher og underkategorier. Faldet i den samlede ”Sevicesektor”, hvor bl.a. kultur, hoteller, skoler mv. falder ind under, er hårdest ramt med en nedgang på samlet set 15 procent. ”Landbrug og gartnerier” har i samme periode,  fra 2. marts til 5. april, oplevet et fald på ca. 10 procent, mens elforbruget i ”Husholdninger” er steget med godt 2 procent som følge af de mange hjemmearbejdspladser.

Figur: Danmarks totale elforbrug inddelt i fire hovedkategorier: Servicesektoren, Husholdninger, Industri og Landbrug og Gartneri.

Figur: Servicesektoren står for det mest markante fald. I grafen herover er elforbruget i de hårdest ramte underkategorier i ”Servicesektoren” vist. Med pile er markeret nogle af de politiske beslutninger og anbefalinger, som har ført til det faldende elforbrug.

Pressechef Jesper Nørskov Rasmussen, jnr@energinet.dk, mobil 23 33 85 75.

Den grønne omstilling medfører forandringer i landskabet23.10.2020 10:01:03 CESTPressemeddelelse

Vedvarende energi fra vind og sol vil vokse markant, i takt med at vi skal bruge grøn strøm i elbiler, til varmepumper mv. Det kan det nuværende elnet ikke alle steder håndtere. Omvendt vil naturgasforbruget falde, mens de grønne gasser skal øges og bruges til helt andre ting end i dag. Energinet udgiver derfor nye analyser for at gøre opmærksom på fremtidens behov i el- og gasnettet og skabe dialog, så vi som samfund i fællesskab finder de bedste løsninger.

Banebrydende projekt kan dokumentere den grønne strøm fra producent til forbruger15.10.2020 08:17:35 CESTPressemeddelelse

Energinet tester lige nu sammen med en række aktører prototypen til et nyt system, der kan dokumentere, hvor strømmen kommer fra og vise, om den er grøn eller ej – time for time. Det kan booste grøn omstilling og skabe helt nye perspektiver for både privatpersoner, virksomheder, der vil være bæredygtige og Power-to-X. Energinet ser potentiale og søger derfor endnu flere testere.