Elever skal udfordres i valg af ungdomsuddannelse

Regeringens forslag om at indføre adgangskrav til gymnasierne på karaktererne 4 i dansk og matematik hverken hjælper eller udfordrer eleverne i deres valg af ungdomsuddannelse, understreger Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Det er paradoksalt, at politikerne vil udfordre eleverne i deres valg af ungdomsuddannelse samtidig med, at de har skåret gevaldigt ned på ressourcerne til vejledning i folkeskolen. I dag koncentrerer de professionelle vejledere i Ungdommens Uddannelsesvejledning sig om de ca. 27 procent i 8. klasse, der ikke bliver erklæret uddannelsesparate. Resten må stort set selv klare sig selv sammen med forældrene. Det får man ikke et godt indblik i ungdomsuddannelserne af, siger Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Hun opfordrer politikerne til at styrke vejledningsindsatsen i folkeskolen, så alle elever  får et godt og oplyst grundlag at træffe deres valg af ungdomsuddannelse på.

Alle elever skal kende forskel på indholdet og kravene i erhvervsuddannelserne og i de fire gymnasieuddannelser. Det er vigtigt, at man som ung ved, hvilke krav uddannelserne stiller, og om man er motiveret, parat og har forudsætningerne til at honorere dem. Motivation, vilje og lyst til at lære er langt mere afgørende for valget af ungdomsuddannelse end simple karakterkrav. Alle unge skal derfor udfordres af professionelle vejledere i tæt samspil med lærerne i folkeskolen, når de vælger ungdomsuddannelse, fastslår GL-formanden.

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12Pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20Pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30Pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden