Elever skal udfordres i valg af ungdomsuddannelse

Regeringens forslag om at indføre adgangskrav til gymnasierne på karaktererne 4 i dansk og matematik hverken hjælper eller udfordrer eleverne i deres valg af ungdomsuddannelse, understreger Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Det er paradoksalt, at politikerne vil udfordre eleverne i deres valg af ungdomsuddannelse samtidig med, at de har skåret gevaldigt ned på ressourcerne til vejledning i folkeskolen. I dag koncentrerer de professionelle vejledere i Ungdommens Uddannelsesvejledning sig om de ca. 27 procent i 8. klasse, der ikke bliver erklæret uddannelsesparate. Resten må stort set selv klare sig selv sammen med forældrene. Det får man ikke et godt indblik i ungdomsuddannelserne af, siger Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Hun opfordrer politikerne til at styrke vejledningsindsatsen i folkeskolen, så alle elever  får et godt og oplyst grundlag at træffe deres valg af ungdomsuddannelse på.

Alle elever skal kende forskel på indholdet og kravene i erhvervsuddannelserne og i de fire gymnasieuddannelser. Det er vigtigt, at man som ung ved, hvilke krav uddannelserne stiller, og om man er motiveret, parat og har forudsætningerne til at honorere dem. Motivation, vilje og lyst til at lære er langt mere afgørende for valget af ungdomsuddannelse end simple karakterkrav. Alle unge skal derfor udfordres af professionelle vejledere i tæt samspil med lærerne i folkeskolen, når de vælger ungdomsuddannelse, fastslår GL-formanden.

Fagligheden er hverken steget eller faldet i gymnasiet de seneste 50 år25.5.2018 08:54pressemeddelelse

viser undersøgelse fra EVA. Gymnasielærernes formand, Annette Nordstrøm Hansen: "Jeg er meget tilfreds med, at undersøgelsen dokumenterer, at de gymnasiale uddannelser er fleksible og i stand til at honorere skiftende krav til det, vi bliver bedt om at levere fagligt. Det viser, at gymnasiet ikke er en statisk størrelse, men en uddannelsesinstitution, der er i stand til at flytte sig og følge med tiden og indfri de politiske krav. Det er en vigtig lære af undersøgelsen."

GL-formand: Demokratiundersøgelse skal tages med store forbehold30.1.2018 23:18pressemeddelelse