Elever: Sådan vil vi forandre Kriminalforsorgen

Tredjeårselever fra årgang 2016 har fordybet sig i forskellige fængselsfaglige emner i løbet af efteråret. Resultaterne blev præsenteret på en messe for undervisere og gæster i uddannelsescenteret i Birkerød.

Vi skal knække voldsproblemerne
Kenneth Fischer har skrevet om fysisk træning i Vestre Fængsel: ”Hvis vi skal gøre oget ved voldsproblemerne, bliver vi nødt til at arbejde med de indsatte på en ny måde. Det nytter ikke noget, hvis vi bare er en autoritet. Vi skal give dem mulighed for selvrealisering, og hjælpe dem med at ændre deres liv. Jeg foreslår træningsforløb, hvor vi sætter krav til de indsatte og arbejder med deres selvværd. Jeg sagde ikke ja til dette job alene for at arbejde med sikkerhed. Det var også for at hjælpe de indsatte videre.”

Jeg vil ikke bare skubbe madvogne rundt
Charlotte Sørensen har skrevet om behandlingsafdelingen i Jyderup Fængsel: ”Man bliver
ikke dygtig som betjent ved at skubbe madvogne rundt, lukke døre i og sige nej. Det opdagede jeg på behandlingsafdelingen i Jyderup, hvor betjentene virkelig gør en forskel. Her kommer de indsatte ind på en bedre vej uden misbrug og dårlige vaner. De bliver klædt på til at stå på egne ben. Hovedparten gennemfører behandlingsforløbet. Det rykker faktisk noget.”

Vi mangler sundhedfaglig viden
Søren Olesen har skrevet om psykisk syge: ”Jeg har kigget på problemstillingen med psykisk syge indsatte og samarbejdet med psykiatrien. Det er et problem, at der mangler sundhedsfagligt indhold på vores uddannelse. Vi lærer at tale med almindelige
indsatte, men ikke specifikt med psykisk syge, som der er mange af i fængslerne. Jeg har derfor fulgt en læges arbejde på psykiatrisk afdeling i Middelfart for at få mere viden på området. Der er nok ingen tvivl om, at vi godt kunne bruge flere læger i Kriminalforsorgen.”

Motus bør rulles ud til andre fængsler
Sandra Steffensen har skrevet om bevægelsesprojektet Motus i Nørre Snede Fængsel: ”Der
bliver skrevet så mange negative ting om jobbet. Derfor besluttede jeg at sætte fokus på Motus-projektet, hvor betjentene har succes med hård fysisk træning sammen med de indsatte. Der er stor forskel på denne afdeling og de andre afdelinger i fængslet. På Motus sker der virkelig noget. Det projekt skriger til himlen om opmærksomhed. Det bør rulles ud til andre fængsler.”

Af Søren Gregersen