Elever overtog butik i tre dage – og fik ros af kunderne

10 salgselever overtog den 8.-10. oktober Louis Nielsen-butikken i Varde. Resultatet var flot omsætning, glade kunder og værdifuld læring for eleverne, der snart er færdiguddannede
10 salgselever overtog Louis Nielsen i tre dage, den 8.-10. oktober. Det var en stor succes.

10 salgselever overtog i tre dage Louis Nielsen-butikken i Varde. Butikkens styres normalt af indehaver og chefoptiker, Jesper Hestbech Hansen. Men den 8.-10. oktober, i tre dage, var ansvaret altså givet videre til 10 salgselever, som kommer fra Louis Nielsens egne interne uddannelse på IBC i Kolding.

Salgseleverne havde på forhånd forberedt de tre dage, og havde klare mål for, hvad der skulle ske i butikken. Flere aktiviteter skulle hjælpe de mål med at komme i hus. Eleverne inviterede bl.a. indenfor til et specielt tilbud og til konkurrencer i butikken.

Da de tre dage var omme, havde de nye bestyrere af butikken sikret et stort antal kunder, som havde stor ros til de 10 elever.

- Vi fik stor ros fra kunderne, og det var selvfølgelig meget bekræftende, fortæller Emilie Christensen, der var en af de 10 elever, der overtog butikken.

Har lært meget
Emilie Christensen var butikschef i de tre dage, og selv om hun var træt efter tre travle dage, har hun lært meget.

- Min rolle var at sørge for bemandingen både i butikken, men især også på gaden, så vi kunne få kunderne indenfor. Så jeg har især lært meget om at have et overblik og kunne uddelegere arbejdsopgaver, men samtidigt også at kunne løse de udfordringer og konflikter, vi løb ind i. Det var tre hårde dage, men jeg har virkelig lært meget, og den vigtigste læring var, at vi er bedst, når vi arbejder sammen, fortæller hun.

Butikkens indehaver og chefoptiker, Jesper Hestbech Hansen, havde stor ros til de 10 salgselever efter de tre hektiske dage i butikken.

- Eleverne har forberedt det her til mindste detalje og arbejdet hårdt, og det er tydeligt, at de har lært en masse ved at få det store ansvar, det er at skulle drive en butik. Det har været en fornøjelse af følge deres flotte arbejde, fortæller Jesper Hestbech Hansen, der gerne viger pladsen en anden gang for eleverne.

- Det gør jeg bestemt gerne. Det har selvfølgelig krævet noget planlægning og forberedelse, men det har været det hele værd. De har jo virkelig formået at få kunder i butikken og samtidig lært en hel masse, fortæller Jesper Hestbech Hansen.

Et nyt tiltag, der giver værdifuld erfaring
De 10 salgselever har sin daglige gang på IBC i Kolding, hvor de går på Louis Nielsens interne salgsuddannelse. Butiksovertagelsen skal give dem erfaring, som de kan trække på, når de er færdige.

- Det er en af de allerførste gange, at vores elever skulle overtage en butik. Vi fik ideen sammen med IBC i Kolding, og vi kan allerede nu konstatere, at det giver dem rigtig værdifuld læring, som de kan bruge, når de er færdige som salgselever og skal ud og have arbejde, fortæller Jesper Hestbech Hansen om det nye tiltag.

Emilie Christensen har fået blod på tanden, og glæder sig til, at uddannelsen slutter, så hun selv kan forfølge sin drøm om at blive butiksindehaver.

- Jeg går med en drøm om at blive butikschef og partner en dag og efter tre dage i den rolle er min drøm kun blevet stærkere. Det er hårdt arbejde, men det er meget spændende også. Jeg elsker at have kontakt med kunderne og samtidig planlægge butikkens arrangementer og tiltag, fortæller Emilie Christensen.

Der var god aktivitet hos Louis Nielsen i Varde i de tre dage, hvor salgseleverne styrede butikken.
Indehaver og chefoptiker, Jesper Hestbech Hansen, synes det var en stor succes, da han lod 10 elever styre hans butik i tre dage.